نقد و بررسی Resident Evil 2 Remake : بازگشت باشکوه

علی عزیزی نویسنده: علی عزیزی ۱۹ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۵۷
معرفی و بررسی

شاید زمانی که شینجی میکامی پدر و خالق سری رزیدنت اویل ایده این گیم را با الهام از بازی خانه زیبا لوسیو فالوچی در سر می پروراند،با خود فکر عمیق تر شدن داستان ان پس از ساخت سری اول در سال ۱۹۹۶ را نمیکرد.بعد ها تاریخ نشان داد که نه تنها سبک جدیدی از ترس و بقا را این بازی به همراه خود به وجود اورده است بلکه از دید معتبرترین نقد ها و سایتهای معتبر،بسیاری از شماره های سری رزیدنت اویل جز بهترین بازی های سال و حتی کل بازی های این سبک  انتخاب شدند.

بررسی ویدیویی بازی Resident Evil 2 Remake

 

 

البته این سری محبوب هم از کاستی ها و افت ها به دور نبود و بعد سه گانه نخست و نسخه ۴ که ساخته خود میکامی بود نقد ها و اعتراض های بسیاری را بهمراه داشت، اما حالا بعد از ۲۱ سال با یک بازگشت مواجه هستیم،یک بازگشت باشکو

-تاریخچه :
درست است که داستان این بازی در سال ۱۹۹۶ اغاز شد ولی قرار نبود به انجا بسنده کند بلکه داستان اصلی ان از مدت ها قبلتر یعنی جایی که اسپنسر(Spencer) و مارکوس در حوالی سال ۱۹۶۲در فکر پروژه های ژنتیکی خود بودند و پروژه وسکر را اغاز کرده بودند.البته که همیشه دست یافتن به قدرت همراه با خیانت بوده است و این دو شخص نیز با وجود هوش بسیار بالا از این بلا نجات نیافتند،اسپنسر تصمیم به قتل مارکوس گرفت و پروژه دست ساز خود یعنی وسکر که حالا کاملا رشد یافته بود و شریک و همکار و دوست او یعنی دکتر برکین را با وسوسه قدرت به این کار وا داشت. اما این پایان کار مارکوس نبود و مارکوس توسط ویروس T که خود خالق ان بود ۱۰ سال بعد برگشت و انتقام سختی از امبرلا گرفت و در پایان خودش نیز نابود شد.
داستان رزیدنت اویل ۱ از عمارت اسپنسر میگفت،عمارتی مخوف که توسط معمار جرج تریور ساخته شده بود که در حقیقت پوششی برای کارهای مخفی امبرلا در کوه های ارکلی بود.بعد از اتمام کار این عمارت اسپنسر که نمیخاست اطلاعاتی از کارهای غیر قانونی او به جا بماند تریور معمار را در انجا حبس کرد و با ازمایش های ویروس خود روی او به طرز فجیحی او را نابود کرد،اسپنسر که خطر بعدی را خانواده جرج میدید ان ها را نیز به بهانه جشن پایان عمارت به انجا دعوت کرد و ان ها را نیز با تزریق ویروس های خود از پای در اورد،البته الیزا تریور دختر جرج نسبت به تزریقات واکنش نشان داد و همین استارت یافتن ویروس هولناک G توسط دکتر برکین و وسکر شد.
در ادامه،داستان از اعضای تیم براوو میگفت که فقط ربکا چمبرز بازمانده ان بود و بعد از ان تیم الفا و قهرمانان محبوب ما که امروزه می شناسیم وارد شدند. کریس ردفیلد،جیل ولنتاین،البرت وسکر،بری برتون و ربکا نجات یافتگان کوه های ارکلی بودند که بعد تر تبدیل به کابوس راکون سیتی شد جایی که رزیدنت اویل ۲ اغاز شد.

 

-گیم پلی :

بدون اغراق بازسازی از Resident Evil 2 به عنوان یکی از بهترین بازی هایی است که تا به امروز انجام شده است.بازی به نحوی راه اندازی شده که هر دونوع مخاطب بازی را مد نظر قرار داده است چه کسانی ک فن بازی هستند و چه کسانی که برای اولین بار ان را تجربه خواهند کرد.با این که بازی با اصول مدرن به روز شده است،ولی بعد از اتمام بازی اطمینان حاصل می کنید که اصلا،اصول کلاسیک ان نادیده گرفته نشده است، به طوری که هنوز یک بازی کلاسیک است اما برای یک عصر مدرن.

 


بزرگترین تغییری که نسبت به نسخه اصلی وجود دارد مربوط به دوربین بازی میباشد. در حالی که رزیدنت ایول ۲ اصلی را با دوربین های ثابت و کنترل شده بازی می کردید. بازسازی از دید شخص سوم از روی شانه مانند رزیدنت ایول ۴ انجام میشود.نحوه عملکرد دوربین بازی اشاره به نسخه کلاسیک دارد اما در مجموع به عنوان یک عنصر جدید برای این نسخه کار می کند.بر خلاف Resident Evil 4 و ۵ شما می توانید در حالی که دشمنان را هدف قرار داده اید حرکت نیز کنید، اما انجام این کار به شدت دقت شما را در تیر اندازی کاهش می دهد،با تشکر از این مورد، رزیدنت ایول ۲ موفق به نگه داشتن و اهسته کردن تیراندازی و گیم پلی کلی می شود که دوربینی ثابت از سری را تعریف می کند. با این روش شما با تمایل خودتان میتوانید انتخاب کنید که بمانید و خسارت بیشتر وارد کنید یا از زامبی ها و سایر دشمنان فرار کنید.

در داستان و گیم پلی بازی تغییراتی ایجاد شده،جاهایی در بازی هستند که به اختصار از ان گذشتند یا نکته هایی ک به بازی اضافه شده مثل مالک اسلحه فروشی و داستان دختر او در کل مثبت بود که در زیر انها را با هم مرور میکنیم :

۱-مکان های گسترش یافته : 
گزینه های متفاوتی از خیابان های راکون سیتی گرفته تا RPD وگان شاپ کندو و هر چه در بازی به جلو میرویم مکان های گسترش یافته با جزییات بیشتر و البته ایستر اگ های مخفی بیشتری میبینیم.

 


۲-سلاح های کمکی : 
اضافه شدن سلاح هایی مثل انواع نارنجک وچاقوی مبارزه که در روند کلی بازی خیلی کمک میکنند.

 

۳-چاقوی مبارزه : 
این اسلحه سرد در طول بازی دچار شکستگی و نابودی میشود و در کل کمک زیادی به بازیکن در برخورد های نزدیک میکند.

 

۴-تلفیق سلاح ها و قطعات ان :
این مورد در نسخه اورجینال نیز وجود داشت ولی تنوع سلاح ها و قطعات الحاقی ان و قدرت تخریب سلاح ها بعد از تکمیل شدن قطعات کیفیت بهتری به ما میدهد.

 


۵-حذف سیستم Zapping :
در نسخه اورجینال این امکان وجود داشت که برخی از موارد را بصورت انتخابی برنداشته و در کمپین بعدی ان را انجام دهیم که باعث تکمیل شدن سناریو ها میشد.
۶-تخته ها برای پنجره ها :
قابلیت اضافه شده در نسخه ریمک که توسط برد ها میتوانیم پنجرها را برای جلوگیری از ورود زامبی ها مسدود کنیم.این روش در نسخه اورجینال به این صورت بود که سیم های اتصال در بازی را پیدا میکردیم و در جایگاه های خاص برای بسته شدن پنجره ها اتصال میدادیم هر چند که تاثیر گذار نبود و با اتصالی که در بازی پیش میامد مجددا باز میشدند.
۷-زامبی ها و سایر موجودات در بازی شما را دنبال میکنند : 

اگر فکر میکنید که با رفتن از اتاق به اتاق دیگری یا محیط به محیط دیگری در امانید خود را مرده فرض کنید،چون نه تنها زامبی ها بلکه سایر موجودات بازی توسط سر و صدای ایجاد شده به سوی شما می ایند،از جمله MR.X تایرنت معروف بازی که کابوس بازیکنان در طول روند بازی است.(فقط کافیست در یوتیوب ری اکشن های بازیکنان در مواقع روبرو شدن با MR.X ببینید)

 



۸-MR.X بدون توقف : 
در نسخه اورجینال تنها در یک سناریو با این تایرنت مواجه میشدیم که در کمپین دوم بازی بود ولی در نسخه ریمیک در هر دو سناریو حضور پررنگی دارد و کاملا غیر قابل مهار شده و جنگیدن با او فقط تلف کردن مهمات است. مگر اینکه خود بازی او را در جاهای خاصی متوقف کند،البته در بعضی از اتاق های سیو از دست او در امان خواهید بود و وارد ان ها نمیتواند شود و حضور او نیز با یک اهنگ خاص و صدای استرس زای قدمهای سنگینش همراه است.

 


۹-حذف برخی از دشمنان و موجودات در بازی :
 

برخی از موجودات نسخه اورجینال مانند عنکبوت و گیاهان غول پیکر در این نسخه حذف شده اند البته این موجودات در نسخه اورجینال نقش پررنگی نداشتند و تنها در چند جای محدود بازی حضور داشتند و تنوع دشمنان در نسخه ریمک ان قدری هست که جای خالی این موجودات را حس نکنیم.
۱۰-تقویت QOL :

بزرگترین بهبود در نسخه ریمک شاید نقشه های بازی باشند،جایی که شما توسط ان میتوانید به راحتی به اشیا و سلاح ها و مهمات مورد نیاز بازی دسترسی پیدا کنید.
۱۱-حذف سلاح بوگان در سناریو کلر :

در نسخه اورجینال و کمپین کلر در لیست اسلحه های کلر یک بوگان نیز وجود داشت که در نسخه ریمک حذف شده است.

 


۱۲-اضافه شدن منطقه جدید اورفِنِج (ORPHANAG) :

منطقه اورفِنِج در بازی بیرون از پارکینگ RPD قرار دارد جایی که در نسخه اورجینال به ان دسترسی نداشتیم و در کل ما را در فضای بیرونی و خیابان های شهر نیز مواجه میکند.

 


۱۳-داستان ADA Wong
:

در نسخه اورجینال بازی ایدا شخصیت محبوب و پرطرفدار بازی یک غیر نطامی معرفی می شود که برای یافتن دوست پسر خود به شهر می اید و در نهایت مشخص میشود که برای امبرلا کار میکند(نه خود امبرلا دقیقا بلکه برای البرت وسکر)ولی در نسخه بازسازی این شخصیت مرموز تر شده و مامور FBI معرفی میشود و در نهایت داستان او با لئون که بار احساسی قوی در نسخه اوریجنال داشت در این نسخه بصورت لحظه ای و زودگذر از ان رد میشویم.(به عنوان یک فن قدیمی شاید باید مانور بیشتری بار احساسی ان میداشت )

 

۱۴-شخصیت Marvin Branagh : 
در نسخه اورجینال 
تنها کمک ماروین به لئون و کلر یک key card بود برای بازگشایی درها ولی در نسخه بازسازی شده حضور موثرتر و پررنگ تری در هر دو کمپین هم از نظر روند احساسی هم راهنمایی هایی که به دو کاراکتر بازی میکند دارد.

 


احساس  هراس و خطری که هر لحظه در بازی تجربه می شود توسط فضا سازی قوی و شدید بازی است. اکثر نقاطی که شما خودتان را در ان پیدا می کنید،به عنوان فضاهای بسته و تاریک طراحی شده اند که تقریبا هیچ نور خالصی به جز پرتو تک چراغ قوه شما عبور نمیکند. در تاریکی تمام به جز بعضی از مناطق،همیشه احساس هراس می کنید.

 

گیم‌پلی‌ بازی قطعا یکی از برگ برنده‌های این بازی در مقایسه با خیلی از نسخه‌های ضعیف مدرن مجموعه است و به تعبیری دیگر، کپکام پس از سال‌ها بالاخره توانسته آن حلقه مفقود پازل رزیدنت ایول را پیدا کند و این هم باعث شده تا شاهد یک نسخه ارزشمند و سرگرم‌کننده باشیم که همراه با فضای مخوف و پازل های با تنوع زیاد باشد و هم اینکه ما را به آینده و مسیری که این سری می‌تواند در ادامه داشته باشد، امیدوار می‌کند. بازسازی رزیدنت ایول ۲، تعریف تمام‌عیاری از سبک اصلی این مجموعه یعنی ترس و تلاش برای بقا است؛ سبکی که رزیدنت ایول خودش به‌نوعی آن را تعریف کرده و حال در نسخه بازسازی قسمت دوم، دوباره ثابت می‌کند که اگر در این مسیر قرار بگیرد تا چه اندازه می‌تواند دوست‌داشتنی باشد. بسیاری از عناصری که گیم‌پلی نسخه اصلی را تشکیل داده بودند، در بازسازی هم در ایده‌آل‌ترین فرم ممکن برگشته‌اند؛ این عناصر شامل مبارزه‌ای پرتنش با زامبی‌ها و سایر دشمنان، لذت گشت و گذار در محیط‌هایی وهم‌انگیز و شدیدا اتمسفریک، حل پازل‌هایی با طراحی خلاقانه و در نهایت رو‌به‌رو شدن با باس‌های مختلف می‌شوند.از هر مرحله که میگذرید این امکان را به شما میدهد که از جای جای بازی دیدن کنید و از ان لذت ببرید،با توجه به فضای خشن که در تمام طول بازی ادامه داردشاید “لذت” کاملا درست نباشد، اما شما تشویق می شوید که هر گوشه و کناری را کشف کنید و بصورت کنجکاوی مرموزی دوست دارید این کار را انجام دهید.کاوش محیط اطراف باعث پیدا کردن ابزار ها،سلاح ها، مهمات و یا منابع مورد نیاز بازی میشود.

 


-صداگذاری :

صداگذاری نسخه اصلی بازی و اهنگ های مربوط به هر مکان ان به خودی خود عالی بود و خوشبختانه این صداگذاری در تنظیمات نسخه بازسازی هم قرار داده شده است و بصورت انتخابی پلیر میتواند بین دو صداگذاری سوئچ کند(نسخه دیلاکس).در نسخه بازسازی شده در سکوت راهروه ها که شما از آن عبور می کنید صداهای محاصره زامبی ها ویرانگر است ،حتی قدم ها و گام های شما به شدت با صدای بلند به صدا در می آیند،صداهای محیطی مانند لرزش اشیا یا لرزش درب ها و یا لرزش های نور،نیز به شدت تاثیر گذار هستند. انعکاس های ناله و کوبیدن دشمنان از دور به شما حضور انها را هشدار می دهد و همیشه شما را در هراس نگه می دارند،که منتظر اتفاق بعدی در اطراف و گوشه کنار باشید. طراحی صوتی در Resident Evil 2 بسیار مهم است و شاید یکی از قوی ترین و قابل توجه ترین جنبه های بازی باشد.طراحی صحنه ها و صدا گذاری ها عالیست.در بحث صداگذاری فقط و فقط ورود MR.X را در نظر بگیریم برا وحشت کل تایم چند ساعته بازی کافیست تا در هر لحظه شما را به نفس نفس بیندازد.صدا گذاری روی خود کارکتر ها هم بصورت بی نقصی انجام شده بصورتی که هم در نسخه ژاپنی و هم در نسخه انگلیسی ان کاملا صداها با شخصیت ها مچ شده و بیشترین تاثیر را روی پلیر میگذارد.

 


-گرافیک :
یکی از جذاب ترین ویژگی های Resident Evil 2 دستاوردهای فنی آن است. به عبارت ساده، این یکی از بهترین بازیهایی است که تا کنون ساخته شده است. این بازی و گرافیک ان با موتور RE عالی ساخته شده و بازی دارای جزئیات سطح بالا و بی نظیر در هر گوشه و کناری است و در نسخه پی سی نیز امکانات فراوانی برای به حداکثر رساندن جزییات بازی نیز در دسترس قرار گرفته،بطور کلی مدلینگ فضاها،تکسچر سازی ها واصلاح کارکترها از لباس فرم تا چهره ها و ساخت عالی اسکین ها و عکس العمل های مربوط به vfx و gfx بسیار تخصصی انجام شده،هر چند باگ هایی در انتی الیازینگ نسخه پی سی نسبت به ps4 و xbox دیده میشود ولی در کل در زیبایی کامل همه صحنه ها طراحی شده اند.در برخی موارد مشکلاتی در فیزیک بازی میبینیم به عنوان مثال رد شدن دستهای زامبی ها از درهای فلزی و چوبی ولی در کل مشکلاتی از این قبیل در این بازی بسیار نادر و جزیی هستند.این بازی به طور مداوم با تصاویری جالب شما را تحت تاثیر قرار می دهد. با نورپردازی، مدل های صورت و انیمیشن ها، چگونگی تحرک زامبی و واکنش نشان دادن انها به موقعیت های مختلف، Capcom جزئیات همه چیز را به شما نشان میدهد. تیراندازی کردن به سر زامبی ها، شلیک با شاتگان ها(shotguns) باعث انفجار های شگفت انگیز روده ها و سر ها می شود، به طوری که آنها با هر شلیک بسته به زاویه تیر خوردن جابجا میشوند،اجساد فاسد شده و ذرات معلق در فضا از جزییات بسیار بالایی برخوردار هستند.در نهایت با یک گرافیک بسیار عالی روبرو هستیم که میتوان مدتها از ان لذت برد و سرگرم شد.

 


-جمع بندی
:

در مجموع، شاید بهترین توصیف برای Resident Evil 2 Remake، همان چیزی باشد که در ابتدای متن هم به آن اشاره کردیم؛“یک بازگشت باشکوه” و اینکه بازسازی رزیدنت ایول ۲ دقیقا همان چیزی است که طرفداران این مجموعه سال‌های سال منتظر آن بوده‌اند؛ یک اثر از همه نظر متعادل که بالانس ایده‌آلی بین میزان اکشن و پازل‌ها در گیم‌پلی‌اش دارد،در فضاسازی بی‌نقص و حس ترس را به بهترین شکل ممکن به بازیکن منتقل می‌کند، در زمینه داستان و شخصیت‌پردازی عالی عمل می‌کند و در کنار وفادار بودن تمام‌عیار به نسخه اصلی و حفظ تمام ویژگی‌های مثبت آن، آنقدر جنبه‌های مدرن و امروزی هم دارد که نه فقط برای علاقه‌مندان به نسخه اصلی، که برای هر شخص علاقه‌مند به بازی‌های ترسناکی جذاب باشد.به طرق مختلف، Resident Evil 2 به عنوان نقطه اوج یک بازسازی به نظر می رسد،همه چیز به خوبی جمع آوری شده است، این بازی یک مدرنیزه ارزشمند و از بهترین بازی های ترسناک و بقا در تمام دوران است،Resident Evil 2 نه تنها یک بازسازی است که باید به عنوان یک ایده برای چگونگی بازسازی ها در نظر گرفته شود، بلکه یک بازی باور نکردنی در عصر خود نیز میباشد، تا آنجا که حتما در بین یکی از بهترین بازی های سال قرار می گیرد.

 

 

امتیاز NPCBot: 9
ثبت امتیاز: 1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars6 Stars7 Stars8 Stars9 Stars10 Stars
میانگین امتیازات کاربران: 9٫20 (80 رای)

نقات قوت

نقات ضعف

تگ ها
منبع: NPCBOT
مطالب مرتبط
ارسال دیدگاه
دیدگاه های کاربران (۱ دیدگاه)
صدرا طاهری | جمعه ۱۹ بهمن ۱۳۹۷

ممنون علی جان بررسی کاملی بود

1

0