صحبت در ازای مساعدت : بررسی The Witcher 3: Wild Hunt

صدرا طاهری نویسنده: صدرا طاهری ۴ فروردین ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۰۳
معرفی و بررسی

بالاخره بعد از حدود سه سال فرصتی شد تجربه ای از آخرین شاهکار استدیو cd projekt red یعنی witcher 3 wild hunt داشته باشم و بهونه ای شد تا به بررسی witcher 3 wild hunt بپردازیم.

معمولا بازیهای نقش آفرینی بدی و خوبی  را برای پلیر ها از پیش تعیین میکردند و برای بازیکن برچسب آدم بد یا خوب میگذاشتند که این کار اجازه فکر کردن را از بازیکن میگیرد و بازیکن معمولاً تمایل به خوب مطلق یا بد مطلق پیدا میکند که باعث میشه حس انتخاب واقعی را از شما بگیرند!

برای مثال برای شما حتماً پیش آمده که بخواهید کاری کنید که از نظر بازی نابحق باشد ولی از نظر شما حق، ولی بخاطر اینکه با گزینه ای که بازی حق مد نظر دارد و با رنگ آبی بر روی صورت شما میکوباند مواجه میشوید و فکر میکنید تصمیمتان اشتباه است. این افکار معمولاً پایه بیشتر نقش آفرینی ها بوده تا به اینکه برخی از بازی ها مثل witcher قواعد سنتی را درهم شکسته و داستانی را بازگو میکنند که قاضی آن بازیکن است.

CD Projekt در بازی Witcher دنیایی را معرفی میکند که همیشه انتخاب بین به حق بودن و نا به حق بودن نیست و تا حدی پیش میرود که شما را به سبک سنگین کردن بین بد و بدتر و حتی شاید نادیده گرفتن آن میکشاند.

البته تمام انتخاب های شما تعیین کننده نیست و بعضی هاشون جنبه ظاهری داره و هر انتخابی که انجام بدید حاصلش باز یکی خواهد بود که برای یک بازی نقش افرینی که بالای ۱۰۰ ساعت محتوای جدید داره عادی خواهد بود.

بازی از حال و هوای پادشاهان و سیاست های آنها تا حد زیادی بیرون کشانده شده و به سراغ دغدغه شخصی قهرمان ما یعنی گرالت از ریوا میرود.

گرالت هم در پی حسن ختام  داستان خود  به دنبال  گم کرده خود، سری  میشه  که  مبادا به دست ارتش وایلد هانت بیوفته . سری چون تنها فردی است که خون باستانی داره ارتش وایلد هانت به دنبال اوست تا با استفاده از سری بتونه خود را به تکامل و قدرت بیشتری برسونه.

سری برای گرالت مثل یک دختر خونده میمونه که از هیچ کاری برای کمک به اون دریغ نمیکنه !

گرالت در طی بازی با پیچ و خم ها و شخصیت های زیادی روبرو میشود که هر کدام از انتخاب های شما  نقشی در طول یا انتهای داستان اصلی بازی خواهد داشت و به شما حس دنبال کردن داستان مختص به خود را میدهد.

 

بررسی witcher 3 wild hunt

درسته بازی پایان بندی مختلفی داره ولی همه ی تصمیم ها تاثیر گذار در خط داستانی نیستند!

 

داستان بازی هر چقدر که خوب روایت میشه ولی کم و کاستی هایی وجود داره که بزرگترین ایرادش شاخه ای شدن بیش از حد ماموریت ها است . برای متوجه شدن این مطلب مثالی عرض میکنم تا بهتر متوجه قضیه بشید.

شما در طول بازی شواهدی از جاهایی که سری بوده پیدا میکنید و همین که میخواهید از فردی که با سیری در ارتباط بوده  سوال کنید که برای چی اینجا بوده و یا کجا رفته اون فرد از این سوال سر باز میزنند چون شما ویچر هستید !‌ یک هیولا کش که قابلیت بسیاری داره !

شما هم که راهی جز کمک به انها ندارید مجبور قبول کردن درخواستشون میشید  تا سوال شما را پاسخ دهد و اگر فکر میکنید ماموریت شما با همین یک کمک تموم میشه سخت در اشتباهید !
شما در طی درخواست نفر اول  راهی یک منطقه دیگه میشید و برای کمک کردن به اون فرد باز محتاج فرد دیگر میشوید تا بتونید نیار نفر اول را رفع کنید

فرد دوم هم باز برای کمک به شما درخواست جدید ارائه میکنه و این روال همین طوری زیر شاخه گونه به ماموریت های شما اضافه میشه تا حدی که حتی فراموش میکنید نیاز فرد اول چی بوده است و برای چی اینکارا دارید انجام میدید !

زیر شاخه بودن ماموریت ها با اینکه تنوعشون بسیار بالاست و خسته کننده نیست ولی ارزش داستانی بازی را کم میکنه . به نظرم جا داشت که خیلی از این ماموریت های زیر شاخه ای را حذف کنند!

ماموریت فرعی بازی هم کم و کاستی در آن دیده نمیشه . تنوع بسیار بالای ماموریت ها باعث شده کشش بازی بالا باشه و ماموریت ها براتون خسته کننده نشه.

بازی علاوه بر تنوع بسیار بالا، وسعت بسیار بالایی داره که به جزئی ترین بخش های بازی هم توجه ویژه ای شده است ! توجه ویژه به جزئیات نشان دهنده احترام به مشتری  cd projekt red  است که باید واسه شرکت های بازی سازی الگو بشه.

اولین مثالی که از جزئیات بازی میخوام بزنم از شخصی سازی بازی هست.

شما از شخصی سازی کارکتر خودتون که شامل مو، ‌ریش، لباس، شلوار، کفش و دستکش میشه بگیرید تا شخصی سازی اسبتون که کاستومایز ویژه ای براش در نظر گرفته شده است .

صحبت از اسب شد بد نیست توضیح مختری از اسب بازی  که با نام  روچ شناخته میشه بدم. روچ یار شفیق شما خواهد بود و هر موقعی که نیاز به روچ داشته باشید با یک سوت در دسترس است . در مبارزات بازی هم میتونید با اسبتون به میدان بروید که بازی برای شما آهسته میشود که تاثیر مثبتی در گیمپلی گذاشته است . البته اسب شما درجه ی ترس داره و درجه ترس به این معناس که وقتی پر بشه شما را بر روی زمین پرت خواهد کرد. این نکته هم خالی از لطف نیست بگم که بعضی وقت ها حرکت های غیر معقولی از روچ می بینید که باعث به وجود امدن باگ هایی در بازی میشود که به طور کل این باگ و باگ های دیگه در بازی خیلی کم هستند و لطمه ای به گیمپلی بازی ایجاد نمیکنه.

 

witcher 3 wild hunt

مدیونید اگر فکر کنید این باگ باشه حضرت گرالت جادو کردند و خودشونو با دیوار استتار کردند

 

بازی witcher 3 wild hunt  از نسخه های قبلی خود درس گرفته و گیم پلی جذاب تر و عام پسندتری برای بازیکن ایجاد میکند. جدا از دو شمشیر فولاد و نقره گرالت، شما مجهز به یک crossbow هستید. سلاحی که بخوبی برای بازیکن رونمایی میشود و از داشتن آن خرسند خواهید بود.

شما همانند نسخه های قبل ۵ قابلیت جادوگری (آتش – باد – شیلد – تله – تسخیر) دارید که در اول بازی بسیار ضعیف هستند و طول بازی میتونید انها را ارتقا دهید . این قدرت ها در مبارزات نقش اساسی دارند.  هر دشمنی ترفند و قلق خود را داره که باعث چالشی شدن بازی و صد البته به زیباتر شدن مبارزات تبدیل شده است.

در کنار قدرت ها شما میتونید با دارو ها و موادی که تهیه میکنید به کیمیاگری بپردازید . عصاره و معجون هایی که درست میکنید هر کدوم خواص خودشونو دارند که تاثیرات گوناگونی بر شما میگذارند. تاثیراتی که معجون ها میگذارند موقت هستند و بعد از مدتی کوتاه تاثیرشون از شما از برداشته میشود.

شما علاوه بر ساخت معجون ها بمب هم میتونید بسازید و آسیب قابل توجهی به دشمنتون وارد کنید.

البته جا داره این انتقاد هم وارد کنم که بمب ها و معجون ها در بازی هیچ آموزش به شما داده نمیشود و شما باید با استفاده از نوشته های بازی و از طریق آزمون و خطا پی به خواص آنها ببرید.

witcher 3

تصویری از inventory که اگر بازی انجام نداده باشید قطعا با این همه ایتم گیج میشید !

 

هوش مصنوعی بازی هم با توجه به درجه سختی که انتخاب کردید عملکرد قابل قبولی داره و در درجات سخت تر مبارزات خیلی دشوارتر براتون خواهد بود ! چرا که با کوچکترین اشتباهی دشمنان ضربه سنگینی به شما وارد میکنند و شما را محبور میکنند تا حساب شده تر به دشمنانتون حمله کنید.

نکته جالب در هوش مصنوعی میشه به npc ها اشاره کرد که همیشه در حال فعالیت و گفتگو هستند که به پویایی و زنده تر شدن شهر کمک شایانی میکنند.

گرافیک بصری بازی بسیار چشم نواز بوده و شما را در خود فرو میبرد. از لحاظ تکنیکی REDengine 3 با عملکرد بسیار عالی طرف هستیم که که از   کوچکترین شی درون یک خانه تا  فضاهای وسیعی که پیش روی شماست، همه و همه بخوبی رندر میشوند.

 

گرافیک هنری بازی هم طوری با سلیقه کار شده که ممکن است دقایقی را بهت زده به ستودن سازنده بازی بپردازید  و تا جایی که حتی بخواهید  اسکرین شات از بازی بگیرید !

 

witcher 3

وقتی صحبت از جزئیات میکنم منظورم یک چیزی مثل این عکسه

 

بررسی witcher 3 wild hunt

با دیدن این منظره یک لحظه یاد بیابان uncharted 3 افتادم 🙂

 

بررسی witcher 3 wild hunt

نمایی زیبا از جنگل های راز آلود بازی

 

صداگذاری شخصیت ها از شخصیت اصلی گرفته تا شخصیت های فرعی گرفته همه با وسواس خاصی به خوبی کار شده است !

موزیک بازی به عضو جدانشدنی بازی تبدیل شده و بی خوبی تونسته تم تاریک و غم الوک بازی را تداعی کنه.

کمتر بازی شما میتونید پیدا کنید که موزیک بازی اینقدر تاثیر روتون بگذاره که بخواهید بازی را کنار بگذارید و دقایقی را به موزیک بازی گوش کنید و لذت ببرید !

 

بررسی witcher 3 wild hunt

یک منظره قشنگ در حین اسب سواری به همراه یک موزیک قشنگ، دیگه چی میخواین ؟

 

بررسی ویدیویی The Witcher 3: Wild Hunt

 

در کل باید گفت witcher 3 wild hunt یک بازی نقش افرینی جهان بازه که با بیش از صد ها ساعت گیمپلی  شما را به وجه خواهد اورد  . همه بخش ها و المان های بازی از موسیقی گرفته تا طراحی شخصیت ها و مراحل  در جای خود به درستی قرار گرفته است.

همچنین جا داره این نکته عرض کنم که بعد از عرضه بازی شرکت cd projekt red بسته های الحاقی رایگانی منتشر کرد که محتویات بسیاری به بازی اضافه شد که باید این کار پراجکت رد را تحسین کرد و الگویی بشه واسه شرکت های پول حال حاضر که تعدادشون هم کم نیست !

امتیاز NPCBot: 9
ثبت امتیاز: 1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars6 Stars7 Stars8 Stars9 Stars10 Stars
میانگین امتیازات کاربران: 8٫89 (9 رای)

نقات قوت

نقات ضعف

تگ ها
منبع: NPCBOT
مطالب مرتبط
ارسال دیدگاه
دیدگاه های کاربران (بدون دیدگاه)