مرثیه ایی بر یک رویا : بررسی بازی Dark Souls Remastered

امیر یکتا نویسنده: امیر یکتا 23 ژانویه 2020 ساعت 14:56
مقالات معرفی و بررسی

بازی Dark Souls Remastered شاید بهترین ریمستری که تا کنون تجربه کرده اید نباشد و شاید حتی تغییر بزرگی در کیفیت بصری بازی مشاهده نکنید، اما تجربه ی بازی با نرخ فریم ثابت ، نشان می‌دهد که دارک سولز ۱ یک شاهکار بی بدیل بوده است. با نقد بازی Dark Souls Remastered با ما همراه باشید.

برگردیم به سال ها قبل ها، قبل تر از بازی Dark Souls Remastered، حتی قبل تر از زمان بازی های ویدئویی و خلقت آن ها! مقوله ی داستان برمیگردد به سال های ۱۴۰۰ میلادی که دور آتش توسط انسان ها نقل می شد، مردم، عاشق نقل شدن داستان های متفاوت بودند! مهم نبود آنها حقیقت دارند یا خیالی هستند. مهم این بود که سرگرم کننده و جذاب اند. سال ۱۹۶۲ میلادی، واحد تکنولوژی ماساچوست با اولین کامپیوتر pdp1 که صفحه ی تصویری داشت برای نمایش ظرفیت های کامپیوتر، بازی جنگ فضایی را خلق کردند! از همان دوران ها بازی های ویدئویی شروع کننده ی یک سرگرمی بودند. سرگرمی که زیاد به داستان بها نمی داد و شاید مهم ترین عامل آن ساخته ها تا سال ها، گیم پلی بدون داستان بود.

سال ها بعد  Video Game با نام تلفیق هنر و علم شناخته شد، و بعد از سال ۱۹۸۲ – ۱۹۸۳ که سال بازی های فوق العاده بد و البته سال فاجعه برای صنعت گیم بود، سالی که آتاری با ساخت بازی ET تیر خلاص را به خود زد، رسما متحول کننده ی عصر بازی ها بود.

 

سال ها بعد که Video Game با نام تلفیق هنر و علم شناخته شد، و بعد از سال ۱۹۸۲ – ۱۹۸۳ که سال بازی های فوق العاده بد و البته سال فاجعه برای صنعت گیم بود، سالی که آتاری با ساخت بازی ET تیر خلاص را به خود زد و رسما متحول کننده ی عصر بازی ها بود، در سال ۲۰۰۰ که با سال رستاخیز از آن یاد می‌شود، بعد از خلق شخصیت هایی که صنعت گیم را دوباره به حرکت وا داشتند، مانند ماریو و لینک، وجود داستان در بازی ها امری الزامی تلقی شد. داستان، به مانند وجود یک رمان در فیلمی که برای هر دیالوگ آن ملزم به نوشتن صفحه ها و کتاب ها بودید، کاری سخت و دشوار بود.

اما این ها را برای چه گفتیم؟ از سال ۲۰۰۰ به بعد بود که مفهوم بازی ها تغییر کرد، اکثر آن ها به سمت داستان محور شدن پیش رفته و در نهایت خیلی از بازی ها بخش داستانی قدرتمند، اما گیم پلی ناقصی داشتند. سال ۲۰۰۹ اما یک انفجار عظیم در ژانر RPG و گیم پلی آنها رخ داد. عرضه ی بازی Demon’s souls توسط نابغه ی دنیای گیم، هیدتاکا میازاکی به همه نشان داد که توانایی خلق چه بازی فوق العاده ایی را دارد. اثری که بر خلاف بازی های دیگر در آن سال ها، از داستان خطی بهره نمیبرد. سال ۲۰۱۱، سالی بود که یک شاهکار خلق شد. شاهکاری که در بحث فنی یک افتضاح به تمام معنا بود. بازی Dark Souls توسط ذهن پویای میازاکی و استودیو فرام سافت ور که احتمالا شما اکنون آن را با عناوینی مثل Bloodborne و سری سولز میشناسید ساخته و عرضه شد و راحت میتوان از آن به عنوان یک انقلاب در بازی های نقش آفرینی نام برد. انقلابی که ساخته های بعد از خود را دچار تحول های عظیمی کرد.

 

بررسی بازی Dark Souls Remastered

Firelink Shrine : همه چیز از اینجا آغاز شد. آغاز سه گانه ی سولز .

 

امروز اما قصد بررسی نسخه ی اولیه ی Dark Souls، همان بازی ایی که در سال ۲۰۱۱، در نسل هفتم، با نرخ فریم بسیار فاجعه روی رزولوشن ۷۲۰ اجرا می شد را نداریم. امروز قصد بررسی بازی Dark Souls Remastered، بازی ایی که ۷ سال بعد از نسخه ی اول منتشر شده ، اثری که از نرخ فریم ثابت(۶۰ فریم بر ثانیه ) و رزولوشن ۱۰۸۰ بهره میبرد را داریم. بازی ایی که نه یک Remastered بدون نقص و ارزان است و نه یک بازسازی بسیار بد . به شخصه اولین چیزی که پس از ورود به بازی Dark Souls Remastered با آن مواجه شدم و بسیار من را شگفت زده کرد، تفاوت بسیار زیاد تاثیر لذت از بازی با نرخ فریم ثابت نسبت به نسخه ی اصلی بود. دقیقا همان لحظه بود که متوجه شدم چقدر من با نسخه ی نسل هفتم با سختی مواجه شدم و چقدر در منطقه ایی مثل Blighttown زجر کشیدم. در نسخه ی PS4 که بنده آنرا تجربه کردم تقریبا هیچ افت فریمی با چشم عادی مشاهده نکردم. نکته ی بعدی اما کیفیت نچندان جالب تکسچر های بازی بود. کیفیت بافت ها چشمگیر نیست و اگر انتظار تغییر زیادی در بحث گرافیک بصری را دارید باید بگویم که سخت در اشتباهید. بازی Dark Souls Remastered یک ریمستر است و نه یک Remake اما این توجیهی برای ۴۰ دلار مبلغ بازی، آن هم با این تغییر گرافیکی کوچک نیست! البته که گرافیک بصری بازی اونقدرها هم بد نیست و راضی کننده است. مطمئن باشید که پس از بدست گرفتن کنترل شخصیت، امکان ندارد ذره ایی به این مسائل توجه کنید. بعدا برایتان میگویم چرا! فعلا بهتر است به بررسی تغییرات بازی بپردازیم.

به شخصه اولین چیزی که پس از ورود به بازی Dark Souls Remastered با آن مواجه شدم و بسیار من را شگفت زده کرد، تفاوت بسیار زیاد تاثیر لذت از بازی با نرخ فریم ثابت نسبت به نسخه ی اصلی بود.

 

در بازی Dark Souls Remastered با تغییرات کوچیک و بزرگی رو به رو هستیم که بالا یک نمونه از آن را برایتان گفتیم! مهم ترین تغییر بدون شک همان نرخ فریم ثابت است که بیش از پیش میگذارد از طراحی ذهن مریض و خلاق میازاکی لذت ببرید و طراحی محیط را با دقت نظاره کنید و در آخر پس از مبارزه های مرگبار با دشمنان بازی به این شخص بزرگوار و خانواده ی محترمشان بد و بیراه بگویید! تغییر بعدی در بازی Dark Souls Remastered اما قابلیت تغییر کاوننت در bonefire ها است که قطعا برای اشخصای مثل من، که در نسل قبل بازی رو تجربه کردند یک تغییر مثبت و خوشحال کننده به شمار می‌رود. تغییر بعدی اضافه شدن یک bonefire در نزدیکی محل کارکتر Vamos، در منطقه ی The Catacombs به شمار می‌رود. باید بگویم که اضافه شدن این بن فایر تغییری در چالش بازی ایجاد نمی‌کند هرچند کمی دسترسی به محیط‌ های مختلف را آسان تر می‌کند اما در مورد برطرف کردن چالش آن، مانند یک شوخی می ماند. تغییر نهایی هم در بخش چند نفره مشاهده می‌شود. سرعت پیدا کردن بازیکنان مختلف بهتر شده، اکنون رقیب ها با دقت بیشتری انتخاب میشوند و سعی شده هم سطح باشند ، اگرچه همچنان هم هنگام مبارزات همه چیز به Estus Flask ها و جسارت شما بستگی دارد.

 

بررسی بازی Dark Souls Remastered

تغییر کاوننت در بن فایر های بازی، یک تغییر مثبت به شمار می‌رود.

 

باز هم در این نسخه ویژگی Travel به آن صورتی که در نسخه های دوم و سوم مجموعه، احتمالا دیده اید وجود ندارد و باید بدانید که همه چیز در نسخه ی اول دارک سولز سخت تر از نسخه های بعدی بوده و در بازی Dark Souls Remastered نیز تمام ویژگی های نسخه ی اول حفظ شده اند. باری دیگر شما برای داشتن ۱۰ Estus Flask مجبور به Kindle کردن بن فایر ها هستید که اگر در حالت Hollowing باشید باید ۲ آیتم Humanity مصرف کنید، یکی برای برگشتن به حالت انسانی و دیگری برای Kindle کردن بن فایر. در اوایل بازی در حالت معمولی ۵ فلاسک و در حالت Kindle توانایی حمل ۱۰ فلاسک را دارید.

سری دارک سولز یک شاهکار بی قید و شرط در ارائه ی گیم پلی جذاب و مبارزاتی چالش بر انگیز است.

 

یادتان هست در بالا گفتم ” بعدا میگویم چرا گرافیک بصری بازی مسئله ی مهمی برای دارک سولز نیست ؟ ” اکنون به این سئوال جواب میدهم. سری دارک سولز یک شاهکار بی قید و شرط در ارائه ی گیم پلی جذاب و مبارزاتی چالش بر انگیز است. همین الان هم کم نیستند عناوین بزرگی که دارند از این سری الهام میگیرند! وقتی میبینیم God of War هم از دارک سولز الهام میگیرد، باید به نبوغ میازاکی پی برد و فهمید که نسخه ی اول دارک سولز شروع کننده ی چه انقلابی در بازی‌های نقش آفرینی بوده است. هوش مصنوعی دشمنان به واسطه ی سختی بازی کاملا قابل قبول هست. البته که درصد عظیمی از سختی ساخته‌های میازاکی مربوط به پیداکردن مسیر هست. بعد از پیدا کردن مسیر درست و Farm کردن ( فارم کردن به کشتن دشمنان به دفعات مرتب برای بدست آوردن Xp تلقی میگردد ) تقریبا سختی بازی نصف می‌شود. بعد از آن دیگر استراتژی درست حین ضربات، تمرکز، برنامه ریزی برای حمله و سنجیدن تمام حرکات دشمن خلاصه می‌شود. در بازی دارک سولز و متعاقبا در بازی Dark Souls Remastered شما باید الگوی حملات باس‌ها را درک کنید و از آن‌ها برای پیش برد مسیرتان استفاده کنید. به مانند تمام بازی‌های نقش آفرینی، دارک سلوز هم در ابتدا کمی پیچیده نشان می‌دهد اما مطمئن باشید پس از فراگرفتن راهکار‌‌‌ها و کمی تجربه، شاید یکی از بهترین تجربه‌های زندگیتان شود.

 

شروع یک چالش با نام روح تاریک .

مرگ مؤلف (به فرانسوی: La mort de l’auteur) مقاله‌ای از رولان بارت منتقد ادبی و نظریه‌پرداز فرانسوی می‌باشد. این مقاله روش سنتی نقد ادبی را که قصد نویسنده و تاریخچه زندگی وی را در تفسیر متن دخالت می‌دهد به چالش می‌کشد و در عوض پیشنهاد می‌دهد که نویسنده یا پدیدآور از متن جدا باشد.

 

گیم پلی سری سولز بزرگترین نقطه ی قوت آن است. ما در ابتدای نقد و بررسی، نگاهی به ورود داستان به بازی‌های رایانه ایی انداختیم. اکنون وقت آن است که علت آنرا بفهمیم : بعد از ورود داستان به عرصه ی بازی‌های ویدئویی، روش‌های مختلفی برای روایت داستان پیش گرفته شد. از روایت‌های خطی تا بازی‌هایی نقش آفرینی که انتخاب در آن‌ها پایان داستان را رقم میزد. اما دارک سولز چه چیزی دارد که او را متفاوت می‌کند ؟ این سری از The Death of the Author یا همان مرگ مولف استفاده می‌کند.

قصد ما اصلا توضیح ” مرگ مولف ” نیست زیرا برای توضیح آن نیاز به ساعت‌ها نوشتن دارد. بازی Dark Souls Remastered مانند نسخه ی اولیه است. کسی که داستان را در دارک سولز نوشته عملا فقط بخش اول آن را روایت می‌کند. بعد از آن این شما هستید که باید داستان را بنویسید. اگر بخواهید Dark Souls میتواند یک بازی بدون داستان باشد و اگر اراده کنید و صبر و تحمل داشته باشید Dark Souls به شما داستانی به زیبایی رمان‌هایی که خواندید میدهد. داستان کاملا به درک شما از دیالوگ‌ها و صبحت‌های هر شخصیت برمیگردد، این که کدام راست می‌گوید و کدام فقط درک خود را منتقل می‌کند! به مانند زندگی واقعی، هر شخصیت در دارک سولز، داستان خود را برای نقل کردن دارد و صد البته یک داستان کلی برای چیزی که قرار است شما به آن برسید. البته این که شما قهرمانی هستید که در تاریکی دنیا میخواهد روشنایی بیاورد و یا اینکه شما هم فقط به دنبال منافع خود هستید و یا انتخاب های نادرست و درست کاملا به نظر شما و انتخاب‌های شما برمیگردد و در نهایت دارک سولز اثری است که نویسنده ی داستان آن کاملا جدا از داستان بازی قرار میگیرد و این شما هستید که مشخص میکنید آیا حوصله ی پرداختن به خط داستانی NPC های بازی را دارید یا نه! البته که دنبال کردن خط های داستانی آیتم های فوق العاده ایی می‌دهد و چالش های خود را دارد و مطمئن باشید از تک تک کارهایی که برای پیشبرد اهداف NPC ها باید بکنید، لذت میبرید و اتفاقات ریز و درشت بسیاری را تجربه میکنید. هرچند رسیدن به پایان های مختلف بازی دارک سولز نیازمند همین تعامل با NPC ها است.

 

بررسی بازی Dark Souls Remastered

Black Smith ، دوستی که شما از دیدن آن به شدت خوشحال خواهید شد.(او یک فروشنده و یک آهنگر بسیار بسیار مفید است )

 

طراحی محیط و طراحی باس ها در یک کلمه فوق العادس و لحظه لحظه ما را بیشتر با رویاها و تصورات میازاکی آشنا می‌کند. طراحی محیط ها هرچند در بعضی مناطق به علت قدیمی بودن بازی و کیفیت بافت های آن ممکن است در ذوق بزند اما همچنان زیباست و طراحی باس ها از آن هم بهتر است. تک تک باس های بازی از یک طراحی منحصر به فرد بهره میبرند. چه باس های فرعی و چه باس های اصلی هر دو دسته دارای طراحی و چالش بسیار خوبی هستند و قطعا یکی از بزرگترین نقاط قوت بازی Dark Souls Remastered، این است که به علت نرخ فریم ثابت، اکنون میتوان طراحی باس ها را به هنگام نبرد بهتر دید. هرچند همچنان هم دوربین بازی در بعضی مناطق اذیت کنندس و در مواجه با باس های بزرگ ممکن است اعصاب خورد کن شود!

در بازی هنوز هم آیتم های مخفی و زره ها وجود دارند و قطعا برای سولز باز ها یکی از نکات برجسته پیداکردن دوباره ی این آیتم هاست.

 

در بازی هنوز هم آیتم های مخفی و زره ها وجود دارند و قطعا برای سولز باز ها یکی از نکات برجسته پیداکردن دوباره ی این آیتم هاست. در هایی که فقط با کلید های خاصی باز میشوند و صد البته راه های فرعی و راه هایی که مناطق مختلف را به یک دیگر متصل میکنند، همه و همه از دلایلی است که دوست دارید ساعت ها در بازی چرخ بزنید. همچنان زره ها تاثیر شایانی در بازی دارند و تعیین زره مناسب، حلقه های کار آمد و اسلحه ی خوب و یک استراتژی حمله برای هر شخصیت، همچنین ارتقای ویژگی های آن بدون شک باعث پیروزی شما در مبارزات هست.

البته که نباید از یادمان برود در نسخه ی اصلی بسته ی الحاقی Artorias of the Abyss هم وجود دارد که خود چندین ساعت گیم پلی دارد و البته یکی از زیباترین داستانی های باس های بازی، در این نسخه روایت می‌شود! درست شنیدید، اگر شما هم یک نسخه از دارک سولز را بازی کرده باشید میدانید که باس های بازی هرکدام داستان مخصوص به خود را دارند و اگر توضیحات آیتم ها را بخوانید حتما از داستان آن ها لذت میبرید و حتی گاهی بسیار از سرگذشت آنها غمگین میشوید! باید بگویم Artorias of the Abyss نیز یکی از همان باس ها است.

 

بررسی بازی Dark Souls Remastered

تعیین زره ها و اسلحه ها و همچنین ارتقا دادن آنها و از همه مهم تر سبک و سنگین کردن حمل وسایل خود، از مهم ترین نکات برای یک مبارزه ی ” خوب ” است.

 

جمع بندی

در نهایت اما بعد از تمام موارد گفته شده، از گفتن دوربین بازی، مشکلات گرافیکی، رفع مشکلات فنی، تغییرات و بالاخره گیم پلی و داستان آن صحبت کردیم وقت آن است که سری به موسیقی بازی هم بزنیم تا پرونده ی بازی Dark Souls Remastered نیز بسته شود.

بازی Dark Souls Remastered نه یک ریمستر بی نقص، اما اثری فوق العاده و تجدید خاطره ایی بسیار دوست داشتنی است

موسیقی بازی همان موسیقی در نسخه ی اصلی است و مانند بعضی بازی هایی که این نسل دیدیم بابت موسیقی های قدیمی مبلغ جداگانه دریافت نمی‌کند. موسیقی، مخصوصا قطعه ی Firelink shrine آرامش دهنده ی خالص بعد از تاریکی دنیا، در لحظه ایی از ناامیدی است. دارک سولز اثری است که جهانش به دنبال یک قهرمان میگردد، اما بعد از اینکه سر و کله ی ما پیدا می‌شود انگار نه انگار که هدقی از وجودیت ما هست! ما خود قلم سرنوشت را در دست میگیریم و حتی در ابتدا نمیدانیم که آیا کشتن باس هایی که در بازی میبینیم کار درستی است یا نه! هزاران سئوالی که هیچوقت به آن ها جواب داده نمی‌شود و اما این ما هستیم که در نهایت وجود داریم. ما هستیم که تاریکی دنیا را تعیین میکنیم و ما هستیم که همچنان در روح تاریک سر به سر مرگ میگذاریم و از هر بار مرگمان درس میگیریم. سری دارک سولز نشان داد که همچنان هم گیم پلی مهم ترین بخش یک بازی است و داستان میتواند به شیوه های گوناگونی روایت شود.

بازی Dark Souls Remastered نه یک ریمستر بی نقص، اما اثری فوق العاده و تجدید خاطره ایی بسیار دوست داشتنی است! خبر خوب آن است که اگر شما نسخه ی اولیه را در نسل هفتم بازی نکرده باشید، این بهترین فرصت برای تجربه ی یکی از تاریخ سازان صنعت گیم و یکی از بهترین بازی های نقش آفرینی هست. بازی ایی که هیچوقت از آن خسته نخواهید شد.

امتیاز NPCBot: 9
ثبت امتیاز: 1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars6 Stars7 Stars8 Stars9 Stars10 Stars
میانگین امتیازات کاربران: 10٫00 (1 رای)

نقات قوت

نقات ضعف

تگ ها
منبع: NPCBOT
مطالب مرتبط
ارسال دیدگاه
دیدگاه های کاربران (بدون دیدگاه)