نقد و بررسی بازی Mortal Kombat 11 : خشم و خشن در کنار هم

محمد برادران نویسنده: محمد برادران ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۷:۳۰
نقد و بررسی

بازی Mortal Kombat 11 به‌خوبی ثابت می‌کند. که سازندگان بازی توانستند به تجربه‌هایی بالادست یابند. و این تجربه‌ها باعث این شد که بازی‌ای بسازند که تجربه‌ای بی‌نقص را به کاربر ارائه می‌دهد. بازی Mortal Kombat 11 به‌خوبی و به بهترین شکل ممکن ثابت کرد که سازندگان در کار خود استاد شدند. و این بار تجربه‌ای بی‌نقص و عالی دربازی‌ای مبارزه‌ای را به گیمر ها ارائه دادن.

بازی‌های سری Mortal Kombat  همیشه جز بازی‌هایی بودند که وقتی به سبک بازی‌های خشن و مبارزه‌ای نگاهی می‌انداختیم. نام آن همیشه بود. و بازی‌های Mortal Kombat  همیشه به‌عنوان بازی‌های برتر این سبک بودند. شاید سری Mortal Kombat  یکی سری قدیمی باشد. و از مدت‌ها پیش از دوران بچگی خیلی از گیمر ها را باگیم پلی نفس‌گیر و خشن خود سرگرم می‌کرد. اما با ارتقای نسل بازی‌های ویدیو ای بازی‌های Mortal Kombat  هم ارتقا یافتند. و به بازی‌های برتر نسل تبدیل شدند. شاید در طول این دوران فرازوفرودهایی برای این مجموعه بود. و در بعضی قسمت‌ها ما را ناامید کرد و در بعضی‌های دیگر واقعاً تکانی به این سبک داد. اما هیچ‌وقت نمی‌شود از بازی‌های جدید این مجموعه چشم‌پوشی کرد. و آن‌ها را در نظر نگرفت. به علت اینکه کسانی که طرفدار این سری بازی هستند کم نیستند. و همیشه ارائه قسمت جدیدی در این سری بازی در صنعت گیم و در این سبک جز اتفاقات مهم بود. ولی واقعاً بازی Mortal Kombat 11 به همان چیزی تبدل شد که باید می‌شد. و آیا این سازندگان توانستند برای دومین بار در نسل هشتم بازی‌ای خوب و بی‌نقص را به گیمر ها ارائه دهند؟ با NPCBOT و نقد و برسی این بازی همراه باشید

وقتی‌که نسخه‌ی بتای بازی Mortal Kombat 11 در دسترس قرار گرفت نقدهای مثبت و منفی زیادی بود.

وقتی‌که نسخه‌ی بتای بازی در دسترس منتقدین و گیمر ها قرار گرفت. چیزی که دیدیم این بود که در بازی تغییرات زیادی اعمال‌شده است. و خیلی از افراد هم از این تغییرات خوش‌حال بودند و خیلی‌ها هم از این تغییرات خوششان نیامد. و دلیل بسیاری از این نقدها هم این بود که افراد گفتند که بازی تغییرات زیادی را داشته و این تغییرات باعث این شدند که بازی از اصالت همیشگی و به‌نوعی مورتال کمبت بودن خارج‌شده است. اما خوب می‌توانم بگویم که من با این نظر مخالفم و این چیزی کاملاً طبیعی است. به صوری که وقتی یک بازی تا نسخه‌های ۱۱ آن پیش می‌رود. قطعاً دیگر نمی‌تواند باهمان مکانیزم های قدیمی کاربر را سرگرم کند و باید مکانیزم های جدیدی را داشته باشد. و این حق سازندگان است که بتوانند در بازی تغییراتی را ایجاد کنند که بازی‌شان پرفروش‌تر شود. و اتفاقاً گیمر ها باید خیلی هم خوش‌حال شوند. که سازندگان برای اینکه تجربه‌ی این‌ها عوض شود و کمی در بازی تغییرات را تجربه کنند. دست به این اقدام زدند. و بیشتر جامعه هدف سازندگان گیمر هایی بود از مدت‌ها با این سری بودند و به همین خاطر هم دادن دوباره‌ی یک بازی در آن‌هم پس از ۱۰ نسخه واقعاً شاید خیلی جذاب نباشد. و  باید در پاسخ به این افرادی که از بازی نقد کردند بگویم که آیا شما حاضر بودید که همان مکانیزم های قدیمی و بدون تنوع را در این بازی هم  ببینید. و در ادامه هم باید بگویم که سازنده قول نداده است که تمام این مکانیزم های بازی را داشته باشد. و این حق وی است که وقتی خود سازنده‌ی یک بازی است در آن تغییراتی را به وجود آورد. البته بیایید کاملاً یک‌طرفه قضاوت نکنیم.

این حق گیمر ها هم است که هسته اصلی بازی در یک سری نگه‌داشته باشد. و آن‌ها بتوانند دوباره با این هسته اصلی بازی ارتباط برقرار کنند و تجربه‌ی خود را بهبود ببخشند. ولی خب در بازی هم دقیقاً حق هر دو طرف رعایت شده است. و سازندگان تغییرات زیادی را در بازی اعمان کردند. برای مثال در بخشی از این تغییراتی که در بازی به وجود آمد سازندگان طریقه‌ی کمبت زدن راکمی تغییر دادند. ولی می‌توانم بگویم که همچنان هسته‌ی اصلی بازی نگه‌داشته شده است. و گیمر ها به‌خوبی می‌توانند با آن ارتباط برقرار کنند. به‌نوعی سازندگان کاری کردند که حس تنوع در بازی به وجود آید. و گیمر ها را با مسائل جدیدی درگیر کردند. و به آن‌ها جنبه‌ی جدیدی از بازی را نشان دادند. و در بازی همان هسته‌ای که از بازی اول این سری بود استفاده کردند. و اصالت بازی را حفظ کردند. و همین مورد بسیار قابل‌تقدیر است. و وقتی‌که شما در حال بازی کردند هستید کاملاً سورپرایز می‌شود. زیرا باتجربه‌ای که قبلاً داشتید فرق می‌کند. ولی در مقابل همان حس بازی کردن Mortal Kombat  به شما می‌دهد. و این واقعاً برای این بازی بی‌نظیر است.

بگذارید قبل از اینکه به بخش بعدی نقدمان برویم و بخش‌های دیگر بازی را نقد کنیم. این نکته را  به شما بگویم. که کار سازندگان هم بسیار سخت است. چون‌که باید بعد ساختن این‌همه قسمت از این بازی بتوانند ویژگی‌هایی جدید را به آن اضافه کنند. تا بازی همچنان جذاب و متنوع باشد. و این اضافه کردن تغییرات خودکاری سخت است. به‌این‌علت که گیمر ها با ویژگی‌ها و مکانیزم های بازی به‌نوعی یکی شدند و با آن خو گرفتند. و عوض کردن این مورد بسیار سخت است. زیرا به‌راحتی یک اشتباه می‌تواند کل هسته بازی را برهم بزند. و هسته‌ای ناقص را به گیمر ها تحویل دهد. و این مورد می‌تواند به‌طورکلی تجربه‌ی کاربر را نابود کند. اما خوشبختانه سازندگان در این بخش توانستند به‌خوبی عمل کنند. و نشان دادن که سازندگان بازی‌های مورتال  حرفه‌ای و باتجربه‌ای هستند. البته آن‌ها هم می‌توانستند که هسته کل بازی را عوض کنند. و بعد از یک مدت همه به آن عادت می‌کردند. و کار آن‌ها هم ساده بود. ولی آن‌ها به تجربه و خاطرات کاربران با آن حس و حال قدیمی Mortal Kombat  بسیار گرامی داشتند. و به آن‌ها توجه کردند. بنابراین این خیلی بی‌انصافی است. که در این مورد از آن‌ها ایراد گرفته شود. و آن‌ها را موردنقد قرارداد. ازنظر من سازندگان کار خود را در این بخش خوب نگه داشتند. و به حس و خاطرات گیمر احترام گذاشتند. و بنابراین آن‌ها هم شایسته این هستند که ما به آن‌ها احترام بگذاریم.

بازی Mortal Kombat 11

حس خشم در بازی احساس می شود

بازی Mortal Kombat 11 هنوز هم حس خشن خود را دارد.

بازی Mortal Kombat 11 حسی خشن را در خود دارد. درست مثل تمام قسمت‌های این سری که حس خشونت و مبارزه‌های خونین را برای گیمر فراهم می‌کند. بازی Mortal Kombat 11 نه‌تنها در این بخش رو به عقب‌نشینی نکرده است. بلکه خس خشونت و مبارزه‌های خونین و خشم در مبارزه را از هرزمانی بیشتر در بازی تقویت کرده است. و هم چنان بازی Mortal Kombat 11 به اثری خشن‌تر از قبل و بسیار جدی‌تر از قبل تبدیل‌شده است. و اصل همیشگی “اگر در بازی باکسی خشن نباشی، آن‌ها از این فرصت استفاده کرده و شمارا نابود می‌کنند. در این بازی جایی برای عقب‌نشینی و کوتاه آمدن نیست” این دقیقاً چیزی است که من در تمام قسمت‌های این سری حس کرده‌ام. و در این بخش هم که بسیار قوی‌تر شده است. و سازندگان این بخش جدی بودن بازی را بسیار از قبل بهبود بخشیدن. و خب این برای کسانی که با این مورد و این اصالت همیشگی سری Mortal Kombat  موافق بودند. خوشایند است. و برای کسانی که با این اصل مخالف بودند. هم بسیار آزاردهنده است. ولی خب باید قبول کرد که این هسته بازی‌های Mortal Kombat    است. و هسته بازی سراسر از خشم و خشن بودن است. و شما نمی‌توانید این را تغییر دهید.

اگر بخواهم درباره‌ی محتوای بازی  صحبت کنم. باید بگویم که این بازی از همیشه بیشتر در این بخش عالی‌تر کارکرده است. و ازنظر محتوا به‌نوعی می‌تواند گفت که بازی کامل است. بازی Mortal Kombat 11 دارای بخش داستانی است. و سازندگان هم با الهام از بازی‌های دیگر خود ، این بخش را خیلی بیشتر بروز کردند. و به  آن اهمیت ویژه‌ای دادند. سازندگان درست بخش داستانی را پیاده کردند. و در بخش داستانی از میان‌پرده‌های سینمایی بسیاری استفاده کردند. البته فکر نکنید که فقط از میان‌پرده‌های سینمایی استفاده کردند. بلکه سازندگان  این میان‌پرده‌های سینمایی را به‌خوبی هرچه‌تمام‌تر در بازی پیاده کردند. و ازاین‌رو در این بخش به‌خوبی هر چه تمام‌تر عمل کردند. میان‌پرده‌های بخش داستانی بازی از همیشه جذاب‌تر شدند. و این میان‌پرده‌های در بخش داستانی بازی را جذاب‌تر کردند. و می‌توانم بگویم که به بخش داستانی بازی قوت بخشیدند. و این کار را هم به‌خوبی انجام دادند. می‌توانم بگویم که در Mortal Kombat  های قبلی به بخش داستانی آن‌قدر اهمیت داده نمی‌شد. اما این بازی رویه فرق کرده است. و آن‌ها به این بخش بازی بیشتر از پیش اهمیت دادند. و این بخش را جدی‌تر گرفتند. البته می‌توانم بگویم که تغییرات بزرگ بازی در این بخش همین استفاده از میان‌پرده‌ها بوده است. و اگر بخواهیم در این بخش ریز شویم. می‌توانم بگویم که ازنظر داستان اصلی بازی ، که بازی چگونه داستانی را روایت می‌کند. و این روایت آیا  واقعاً خوب است یا نه ؟ باید بگویم که بازی در این بخش جذاب کارکرده است. اما نقطه‌ضعف‌های زیادی هم دارد. که در ادامه به آن می‌رسیم. 

کلیت داستان بازی ایده جذابی دارد. ایده‌ای که سازندگان آن را انتخاب کردند. ایده‌ی دست‌کاری زمان است. از زمان ورود به بازی متوجه می‌شویم که شیناک شکست‌خورده است. و ریدن در حال شکنجه‌ی او است. خب تا اینجا انگار همه‌چیز درست به نظر می‌رسد. اما داستان اصلی بازی از زمانی جذاب‌تر می‌شود که کرونیکا شخصیت منفی جدید داستان وارد عمل می‌شود. که قدرت اصلی او هم دست‌کاری زمان است. و ازاینجا به بد است که داستان کمی جذاب‌تر می‌شود. این ایده باعث شده است که ما تکه‌های جالبی از دست‌کاری زمان را ببینیم. و این مورد می‌تواند برای هر گیمر جذاب باشد. به‌طورکلی می‌توانم بگویم که داستان بازی کلیت خوبی دارد. ولی بااینکه داستان بازی به‌شدت کم است. به‌طورکلی داستان بازی ۵ تا ۶ ساعت است. و این مقدار گیم پلی بخش داستانی واقعاً زیاد به نظر نمی‌رسد. آن‌هم برای ایده‌ی کامل و گسترش‌یافته‌ی درستکاری زمان ، البته باید به ترکیب آن با بازی‌ای مثل Mortal Kombat  هم توجه کرد. که بفهمید که بخش داستانی به‌راحتی می‌توانست گیم پلی زیادی داشته باشد. اما نمی‌دانم که چرا سازندگان روی آن کار نکردند. و اتفاقاً این کار به این ایده و خشونت بیشتری که سازندگان به بازی اضافه کردند بیشتر می‌آید. و همه‌ی ما انتظار داستانی کامل‌تر را داشتیم. و این مدت‌زمان با توجه به مواردی که در بالا گفتم واقعاً کم است. و اصلاً خوب نیست و گیمر را راضی نمی‌کند و او را به وجد نمی‌آورد. 

گیم پلی داستانی بازی Mortal Kombat 11 کم است.

اما مشکل اصلی بازی این نیست. مشکل اصلی این است که حداقل انتظاری که از این سازندگان داشتیم این بوده است که وقتی‌که این مقدار گیم پلی بخش داستانی بازی کم است. باید این چند ساعت گیم پلی متنوعی را به گیمر ارائه دهند. اما متاسفانه اصلاً این‌طور نیست. و دلیل اصلی این مورد هم این است که سازندگان دیگر زیادی از  دست‌کاری زمان استفاده کردند. و به‌نوعی داستان را الکی به ریخته کردند. و بعد از یک مدتی دیگر داستان آن شورونشاطی که باید داشته باشد را ندارد. و شما هم بعد از چند وقت می‌فهمید که انگار سازندگان فقط سعی داشتند که این بخش را طولی تر کنند. و این دقیقاً ضعف سازندگان در این بخش را می‌رساند.

شاید به این موردتوجه نکنید. و بگویید که مهم نیست. اما به می‌توانم بگویم که وقتی وارد بازی می‌شوید به‌احتمال خیلی بالا این حس رادارید. و این موضوع به‌شدت آزارتان می‌دهد. اگر بخواهم بیشتر بگویم این است که سازندگان انگار یک داستان زیاد را تکه از آن را گرفتند. و آن را مدام دست‌کاری کردند. و این را در قالب داستان اصلی بازی منتشر کردند. که این مورد خیلی توی هیجان فرد تأثیر می‌گذارد. به‌طوری‌که سازندگان کمی بیشتر وقت نگذاشتند. و یک داستانی پرمحتواتر را به ما ارائه کنند. البته من می‌گوییم که وقت نگذاشتند. شاید گذاشته باشند. اما این چیزی نیست که انتظار داشتیم. بانامی که این استودیو دارد انتظار داشتیم که بازی Mortal Kombat 11 خیلی ازلحاظ داستانی کامل‌تر باشد. و داستانی خوب را برایمان به روایت بگذارند. اما اصلاً این‌طور نیست. البته دیگر نباید خیلی این موضوع را بزرگ کرد. ولی باید بگویم که تأثیری که در تجربه‌ی فرد می‌گذارد اصلاً خوب نیست.

از دیگر نکات منفی داستان بازی با به این اشاره‌کنم که سازندگان نتوانستند در معرفی شخصیت‌های منفی داستان به‌خوبی عمل کنند. و این کار را خوب انجام دهند. و به‌نوعی شما در بازی این موضوع خیر و شر یا همان شخصیت‌های مثبت و منفی را درک نمی‌توانید بکنید. و این مورد به‌شدت روی بازی تأثیر می‌گذارد. و باعث سردرگمی  گیمر می‌شود. به‌نوعی که سازندگان باید در معرفی این شخصیت‌های منفی آن‌ها را شخصیت‌هایی خشن و شرور جلوه می‌دادند. که البته در این قسمت ضعف داشتند. دقیقاً بخش معرفی شخصیت منفی کاراکترها به‌گونه‌ای است که ، انگار یک‌یک بخش را بیش‌ازحد پررنگ کردند. و آن را گسترش دادند. اما در مقابل یک بخش هم اصلاً خوب رشد نکرده است. و این موضوع باعث بهم ریختگی شخصیتی می‌شود. و باعث این می‌شود که شخصیت‌ها کامل نباشند. و این موضوع در بازی که باید به‌طور شفاف شخصیت‌های مثبت و منفی آن معلوم باشد. یک ضعف بزرگ به‌حساب می‌آید. و سازندگان باید روی این بخش بیشتر کار می‌کردند. به علت اینکه در این‌گونه بازی‌ها به‌روشنی و در همان ابتدا شخصیت‌ها و رفتار و نوع خیر و شر آن‌ها معلوم است. اما چون‌که شخصیت‌های بازی کامل نیستند. این مورد هم نقص دارد.

این موردها شاید به‌تنهایی یک ضعف به‌حساب بیایند. و وقتی باهم می‌شوند. بسیار به ضعف بزرگی تبدیل می‌شوند. در بازی که شخصی پردازی خوبی ندارد. و تقابل شخصیت‌ها به‌درستی معلوم نشده. و عملاً شخصیت‌هایی کامل شکل نگرفته‌اند. و این مورد وقتی به داستان ضعیف بازی و تکرار یک ایده در بخش‌های مختلف و تکرار و در همان حال مقدار کم گیم پلی باهم ترکیب می‌شوند. باید بفهمید که در این بخش داستان بازی اصلاً وقت کافی گذاشته نشده است. و یا تجربه‌ی سازندگان کم بوده است. که این مورد دوم را بعید می‌دانم. به علت اینکه سازندگان نزدیک به ۱۱ قسمت از این مجموعه را ساختند. و همچنین بازی‌های بزرگ دیگری نیز دارند. بنابراین نباید در این بخش ضعیف باشند. اگر این بخش‌ها کمی بهینه‌تر می‌شدند. و چند نفر مدام آن‌ها را تست می‌کردند. شاید گیمر ها با این مشکل الآن روبه‌رو نبودند. و سازندگان این دو مورد را رفع کرده بودند. اما حیف که سازندگان زودتر جلوی آن را نگرفتند.

خب برگردیم به‌نقد خودمان ، برای مثال کاراکترهایی مثل گراس و کلکتور که در بازی Mortal Kombat 11 به‌نوعی کاراکترهای جدید به‌حساب می‌آیند. و داستان بازی باید درباره‌ی آن‌ها خیلی بیشتر توضیح می‌داد. تا مثلاً درباره‌ی یک کاراکتر که بیشتر گیمر های طرفدار این سری آن را می‌شناسند. سازندگان باید به‌نوعی این مورد را نشان می‌دادند. و مثلاً برای آن‌ها یک بخش داستانی و یا یک پیش‌زمینه می‌گذاشتند و ما را بیشتر با آن‌ها آشنا می‌کردند. اما این مورد به‌خوبی رعایت نشده است. و گیمر را به‌خوبی با این افراد آشنا نمی‌کنند. که این دقیقاً نقطه‌ی ضعف بزرگی به‌حساب می‌آید. اگر برای مثال کمی این بخش‌ها را مهم‌تر جلوه می‌دادند. و ما را بیشتر با این کاراکترهای تازه آشنا می‌کردند خیلی خوب بود. اما بازی فقط به چندتکه پرده‌ی سینمایی بسنده کرده است. و چیز بیشتر برای ما در نظر گرفته نشده است. درحالی‌که وقتی کاراکترهای دیگر در ذهن ما هستند. در ذهن ما از آن‌ها پیشینه کاملی داریم. اما از این شخصیت‌ها جز چند دقیقه آشنایی و چند بار دیدنشان دیگر چه چیزی داریم؟ هیچ‌چیز. و این مورد برای گیمر های حرفه‌ای یا افرادی که بیشتر به این سری علاقه دارند و به‌نوعی طرفدار همیشگی این سری محسوب می‌شوند. بیشتر مهم می‌شود. یا افرادی که تازه با این بازی آشنا شدند. و بیشتری چیزی که در ابتدا از بازی می‌فهمند چند کاراکتر و چند ضربه است. و این به‌طوری باعث این شده که بازی  هم برای افرادی که تازه بازی را انجام دادند. و تازه با بازی آشنا شدند. گنگ باشد و آن‌ها زیاد نتوانند با بازی ارتباط برقرار کنند. و برای آن‌ها بازی فقط مشت و لگد باشد. و تازه این مورد برای گیمر های قدیمی این بازی هم بسیار بد تمام‌شده است. و آن‌ها را آزار داده است. زیرا آن‌ها انتظارهای زیادی از بازی داشتند در این بخش بازی به‌طوری کلی آن‌ها را ناامید کرده است. و همچنین آن‌ها انتظار داستانی کامل‌تر و باشخصیت پردازی بهتر و آشنایی کامل‌تری داشتند. ولی این مورد اصلاً خوب پیاده‌سازی نشده است. و آن‌ها را هم ناامید کردند. و این خیلی بد است که یک بازی طرفداران همیشگی خود را ناامید کند. 

بازی Mortal Kombat 11

حرکات در بازی Mortal Kombat 11 صحنه ی سینمایی جذابی دارند.

این موردها فقط در درباره‌ی شخصیت‌های منفی نیست. بلکه درباره‌ی شخصیت کرونیکا هم است. در بازی ما باید او را در حال انجام کاری مهم و خطرناک ببینیم. اما شیوه‌ای که بازی دارد اصلاً این‌گونه نیست. و بیشتر به سمت تهدید است. تا یک کار مهم و خطرناک. و این مورد شاید آن‌قدر جذاب نباشد. و در ارتباط شخصیت‌ها باهم تأثیر بگذارد. و این تأثیرگذاری به ذهن خیلی‌ها خوش نمی‌آید. و این مورد را دوست ندارد. درواقع بیشتر به همان داستان‌های معمولی خیر و شر است. و یک داستان کلیشه‌ای در این مورد روایت می‌شود. و جذابیت زیادی در این بخش نیست. همچنین از این داستان‌هایی خیلی راحت می‌تواند به آخر داستان پی برد. و این باعث می‌شود که روی تجربه‌ی کاربر حس بدی بگذارد. و در مورد نحوه‌ی داستان سازندگان به‌خوبی عمل نکردند.

بخش داستانی بیشتر به‌عنوان یک بخش تمرینی باید برای بازی در نظر گرفت. و نباید از آن در بازی مورتال کمبت ۱۱ انتظار چیزی بالا را داشته باشیم. و انتظار داستانی بسیار حماسی و جذاب و خیره کنند را داشته باشیم. که شاید با توجه به سبک بازی کمی قابل‌قبول باشد. و برای آشنایی باشخصیت‌های مورتال کمبت ۱۱ و ورود به دنیای فوق‌العاده آن تا همین اندازی می‌توان گفت که قابل‌قبول است. و بهتر است سریع‌تر از این بخش بگذریم. (البته در پایین توضیح کاملی درباره‌ی بخش‌ها و داستان بازی می‌دهم). در کل باید گفت که داستان بازی نه آن‌قدر خوب و عالی است. و نه آن‌قدر بد است. که بخواهیم خیلی به از آن ایراد بگیریم.

فکر کنم با توضیحاتی که در بالا دادم به‌خوبی به این موضوع رسیده باشید که برای یک بازی با سبک مبارزه داستان آن‌قدر ملاک نیست. اما درحالی‌که در بخش‌های دیگر و در سبک‌های دیگر این موضوع خیلی اهمیت دارد. برای مثال بازی‌ای مثل god of war  داستان خیلی مهم است. و اگر در داستان ضعفی وجود داشته باشد آسیب آن به همه‌ی بخش‌ها می‌رسد. اما دربازی‌های مبارزه‌ای این موضوع کاملاً فرق دارد. و حتی اگر بخش داستانی برای بازی نباشد. زیاد مشکلی نیست و روی بازی تأثیر نمی‌گزارد.  اما خوب این به این موضوع نیست که تمام کاستی‌هایی که در بخش داستانی شاهد آن هستیم در بازی تأثیر نمی‌گذارد. بلکه بخش‌ها و مسائلی هستند که بسیار زیاد در بازی تأثیر می‌گذارند.برای مثال شخصیت‌پردازی بازی خوب نیست و این کاملاً روی تک‌تک بخش‌های بازی تأثیر خود را می‌گذارد. برای مثال در بخش آنلاین کمتر کسی را خواهیم دید که از شخصیت‌های جدید استفاده کند. و با آن‌ها به بازی کند. و این موضوع هم دقیقاً به علت شخصیت‌پردازی نادرست سازندگان بازی است. و این موضوع همان‌طور که گفتم خیلی خیلی روی بازی تأثیر می‌گذارد. و ما حداقل انتظاری که داشتیم این بود که باشخصیت پردازی مناسب ، شخصیت‌های را به بازی اضافه کنند که  روی بازی باز تأثیر بگذارد. و گیمر ها را شیفته‌ی خود کند. همچنین این شخصیت‌ها به‌خوبی ظاهر شوند. تا ما هم بتوانیم در قسمت‌های دیگر این مجموعه منتظر آن‌ها باشیم. و آن‌ها را به کاراکتر محبوب خود تبدیل کنیم. اما موضوع اصلاً این‌طور نیست. و سازندگان دقیقاً برعکس چیزی که در بالا نوشتم عمل کردند.

بازی Mortal Kombat 11 هم برای بازیکن‌هایی که انتظار تجربه‌ی تک‌نفره رادارند جذاب است و هم برای آن‌ها که انتظار یک تجربه‌ی چندنفره رادارند.

ولی درمجموع بازی مورتال کمبت ۱۱ شاید نقص‌هایی در بخش داستانی و نقص‌هایی هم در بخش شخصیت‌پردازی داشته باشد. اما توانستند به حالتی خوب عمل کند. و این باعث این شده است که هم بازیکنانی که انتظار تجربه‌ی تک‌نفره دارند را راضی کند. و هم بازیکنانی که انتظار تجربه‌ی چندنفره دارند را راضی کند. و می‌تواند هر دو گروه را راضی کند. و بازی مورتال کمبت ۱۱ برای هر دودسته از مخاطبین خود محتوایی جذاب را ترتیب دیده است. آن‌هایی که کلاً به‌صورت تک‌نفره بازی می‌کنند. در بازی بخش‌های داستانی و آنلاین و غیره رادارند. و بازی با محتواهایی که دارد آن‌ها را به‌خوبی سرگرم می‌کند. شاید در بخش داستانی گیمر راکمی ناراضی کند. اما بعدازاینکه گیمر در بخش داستانی به بازی و شخصیت‌های آن آگاه شد. می‌تواند وارد حالت‌های دیگر و حالت آنلاین شود. و از تمام این بخش‌ها لذت کافی را ببرد. در بخش آنلاین می‌توان گفت که یکی از جذاب‌ترین بخش‌ها است. به‌راحتی گیمری که می‌خواهد را می‌تواند سرگرم کنند. و به او تجربه‌ی کامل را بدهد. و در این مورد بازی با توجه به ضعفی که در اوایل داشت و داستانی نامناسب را به فرد ارائه داد. اما از آن به بعد دیگر بخش لذت بازی آغاز می‌شود. و تجربه‌هایی بی‌نقص را به فرد می‌دهد. که برای همین موضوع می‌شود از کاستی‌های بخش داستانی چشم‌پوشی کرد. و آن‌ها را در نظر نگرفت. خب ، در بخش چندنفره و افرادی که دوست دارند از بخش چندنفره لذت ببرند. بازی محتواهایی را برای آن‌ها در نظر گرفته است. و توانسته این گروه از افراد را نیز راضی کند. برای افرادی که دوست دارند چندنفره و درواقع گروهی بازی کنند. بخش‌هایی مثل مبارزه‌ی دونفره که در بیشتر بازی‌های این سبکی شاهد آن هستیم. و بخش آنلاین بازی می‌تواند این دسته از افراد را سرگرم کند. و برای این افراد می‌تواند جذاب باشد. چون‌که بازی به‌طوری بیشتر بازیکنانش به همین دودسته تقسیم می‌شود. و این دودسته هستند که باید از بخش‌های بازی لذت ببرند. و سازندگان باید آن‌ها را  راضی کنند. و می‌توان گفت که سازندگان در این مأموریت خود توانستند به‌خوبی عمل کنند. و انتظاراتی که گیمر های این دودسته از سازندگان دارند را برآورده کنند. البته باید اضافه کنم که منظور از راضی کردن ، بخش محتوای بازی است. نه بخش‌های دیگر و برای بخش‌های دیگر هم در ادامه‌ی این نقد و برسی توضیحاتی را ذکر کردم که باید ببینیم سازندگان در ادامه چه‌کار کردند.( برگردیم به‌نقد خودمان و ادامه‌ی نقد)

یکی از حالت‌هایی که برای بخش یک‌نفره‌ی بازی در نظر گرفته‌شده است. حالت Towers of Time است. که می‌توان به‌نوعی به همان برج‌های رقابتی این سری تشبیه کرد. و این مورد شاید برای طرفداران بسیار جذاب باشد. که دوباره آن حسی که داشتند زنده شده است. اما این بخش با چیزی که ما قبلاً در بازی می‌دیدیم به‌شدت متفاوت است. به صورتی که این بخش به‌سرعت بروز می‌شود و برای گیمر چالشی جدید را به همراه دارد. همچنین در تک‌تک بازی‌ها قوانین جدید حاکم است. شرایط و چالش‌های بازی هم به‌نوعی تنظیم شدند که در هر یک از مبارزات باعث جذابیت بیشتر گیمر می‌شود و برای او چالشی که به وجود می‌آورند بسیار جدید است. این‌یکی از حالت‌های بازی بود که همراه با تغییراتی که سازندگان در بازی اعمال کردند به‌نوعی آپدیت شد و مکانیزم ها ، قوانین جدید به این بخش اضافه شد. شاید این مورد ازنظر بعضی از گیمر ها کوچک به نظر بیاید. ولی ازنظر گیمر هایی که با این بازی خاطره دارند و طرفدار این بازی هستند نکته‌ی بسیار مهمی است. چون‌که دقیقاً فرد را به چالشی مداوم دعوت می‌کند. و این چالش باعث برتر شدن این بخش در نزد بازیکن می‌شود. چون‌که شاید قبلاً و در سری‌های قبل این مورد وقتی‌که تمام می‌شد حس خوشی به کاربر نمی‌داد. چون‌که کاربر به‌نوعی دوست داشت که دوباره به بازی ادامه دهد. اما خبری از این مورد نبود. ولی الآن با توجه به این تغییر همه‌چیز فرق کرده است. و جذابیتی وارد بازی شده است که بازیکن به‌خوبی در این بخش آن را حس می‌کند.

این بخش دقیقاً مانند بخش چالش دربازی‌های آنلاین و دیگر بازی‌ها است. که با این بخش به‌نوعی سعی می‌کنند به بازیکن تمام مکانیزم های بازی را نشان دهند و با آن چالش بسازند. این نکته را بازی مورتال کمبت در خودساخته و با این بخش یکی کرده است. برای همین چیزی که در بازی ایجادشده است فرصتی بی‌نظیر به گیمر می‌دهد تا بتواند بخش‌های مختلف بازی را تجربه کند و از آن لذت ببرد.

حالت بعدی در بخش تک‌نفره Klassic Towers است. که در آن می‌توان گفت که تغییر خاصی را مشاهده نمی‌کنیم. و بیشتر از همان مکانیزم های قبلی بازی استفاده می‌شود. در این حالت شما با توجه به درجه‌ی سختی که در بازی انتخاب می‌کنید. باید یک برج را تا انتها نبرد کنید و تمام شد. اما در این بخش ما برج‌های دیگری نظیر برج بی‌پایان و برج بقا داریم.  که می‌توانم به‌راحتی بگویم این بخش‌ها یک امتیاز ویژه برای بازی مرتال کمبت ۱۱ به‌حساب می‌آیند. در این بخش‌های شما به‌نوعی در یک رقابت طولانی قرارگرفته‌اید. این رقابت می‌تواند برای هر شخصی در درجات مختلف لذت‌بخش و جذاب باشد. مخصوصاً که حالا  با اضافه شدن پرده‌های سینمایی این بخش‌ها از همیشه برای بازیکن جذاب‌تر شده‌اند و جذابیت آن‌ها بیشتر شده است.

بخش بعدی که در قسمت محتواهای تک‌نفره بازی قرار دارد و به‌نوعی آخرین بخش این قسمت است. بخش Krypt نام دارد. ما این بخش را در نسخه‌های قبلی بازی هم دیده بودیم. اما این بخش هم به همراه تغییرات سازندگان بسیار برتر و کامل‌تر از قبل شده است. در مقایسه با قسمت‌های قبلی باید بگویم که پیشرفتی که در بازی وجود دارد کاملاً قابل‌لمس است. این پیشرفت‌ها باعث شده است که جایگاه این بخش جلوتر بیاید و برای گیمری که می‌خواهد بخش تک‌نفره را تجربه کند یکی از بخش‌های مهم به‌حساب بیاید. اما سازوکار حالت Krypt به این‌گونه است که شما در آن از دید سوم شخص وارد یک جزیره‌ی مرموز می‌شوید. در این جزیره صندوق‌هایی در گوشه و کنار آن وجود دارد و شما با باز کردن این صندوق‌ها منابعی مختلف را به دست می‌آورید که می‌توانید با استفاده از این منابع ، آیتم‌های متنوعی برای خود خلق کنید. همچنین در این جزیره راز و رمز بسیار وجود دارد. و شما می‌توانید تمام این راز و رمزها را پیدا کنید. که به‌راحتی می‌توانم بگویم جذابیتی که این بخش ایجاد می‌کند با مبارزات داخل بازی برابری می‌کند. و باعث هر چه برتر شدن بازی می‌شود. در کل می‌توان گفت که این حالت بازی (Krypt) یکی از حالت‌های جذاب در سبکی ماجراجویانه است. که وقتی شمارا به دیدی سوم شخص می‌برد تازه پتانسیل و جذابیت بالای این بخش معلوم می‌شود. این بخش با اضافه کردن تجربه‌ای ماجراجویانه به بازی‌ای مبارزه‌ای باعث ایجاد تنوعی بی‌حد و گیم پلی برتر شده است. که می‌توانم بگویم جای هم‌چین بخش کاملی در بازی بسیار خالی بود و به‌شخصه در انتظار هم‌چین تجربه‌ای بودم. که هم‌چین بازی قدیمی و ریشه‌داری در سبک مبارزه‌ای بتواند گیم پلی‌ای ماجراجویانه را به ما نشان دهد. و این واقعاً برای خود من جذابیت دارد.

اما به‌طورکلی بازی برای یک تجربه‌ی تک‌نفره محتوایی کامل را در اختیار گیمر قرار داده است. که گیمر احساس کمبود نکند و به‌راحتی بتواند از این بخش لذت ببرد. در یک جمع‌بندی کلی می‌توان گفت که بخش Towers of Time با بروز شدن مداوم باعث ایجاد حسی نو در بازیکن می‌شود. حالت Klassic Towers هم تغییرات زیادی ندارد. اما همچنان با دارا بودن برج‌های بقا و بی‌نهایت مهری تأیید بر جذابیت این بخش است. و در آخر هم که بخش Krypt با اضافه کردن یک حالت مینی ماجراجویی جذابیت را به حد زیادی بالابرده است.

استودیو سازنده‌ی بازی Mortal Kombat 11 ، آن را یک بازی تمام رقابتی ساخته.

اما خب استودیو سازنده بازی Mortal Kombat 11 را نه‌فقط برای یک تجربه‌ی یک‌نفره بلکه برای یک بازی تمام رقابتی ساخته است و این ذهنیت در بخش محتوای چندنفره بازی به‌خوبی به چشم می‌خورد. در بخش چندنفره بازی تغییرات زیادی رخ‌داده است و این تغییرات باعث بهتر شدن این بخش نسبت به نسخه‌های قبل شده است. اولین پیشرفت بسیار زیادی که بازی در بخش چندنفره شاهد آن است. بهبود وضعیت سرورهای بازی است. در نسخه قبلی این سری استودیو سازنده از بد بودن سرورهای بازی بسیار زیاد ضرر کرد. و این ضرر فقط برای استودیو سازنده نبوده است. بلکه این ضرر به بازیکن‌ها هم کشیده شده و باعث ایجاد تجربه‌ی بد بازیکن در این بخش می‌شد. در نسخه‌ی قبلی بازی به علت بد بودن سرورها سرعت اتصال و تجربه‌ی این بخش بسیار پایین بود و این دقیقاً مشکل افرادی بوده است که قصد داشتند  در این بخش تجربه‌ی سریع‌تری داشته باشند. اما متاسفانه تا روزهای آخر این مشکل با بازی بود و حس ایجاد تجربه‌ای دل‌چسب را از بازیکن گرفت. اما حالا سازندگان همت کردند و با سرورهای جدید برای این قسمت شرایط بسیار بهتر شده است. حالا دیگر بازیکنان بسیار سریع و با سرعت به این محتوا دسترسی دارند و می‌توانند مبارزات خود را سریع شروع کنند. حالا دیگر بازی با نمایش وضیعت اتصال  و پینگ در بازی تجربه از این بخش بسیار لذت‌بخش‌تر شده  است. همین موضوع به‌نوعی سبب این شده است که بازیکنان بیشتر به این بخش بروند. و از این بخش لذت بیشتری ببرند.

بازی Mortal Kombat 11

بازی دارای شخصیت های زیادی است

نکته‌ای که برای ما ایرانی‌ها بسیار خوب است این است که سرورهای بازی با هیچ‌گونه محدودیتی روبه‌رو نیستند و ما به‌راحتی می‌توانیم به بازی و بخش آنلاین آن وصل بشویم و لذت کامل ببریم. شاید این موضوع در نمره دهی هیچ تأثیری نداشته باشد. ولی برای کسانی که می‌خواهند این بازی را از داخل ایران تهیه کنند بسیار مورد مهمی است. چون به‌راحتی می‌توانند به بازی وصل شوند و نیازی به روش‌های تغییر آی پی ندارند. این موضوع هم‌زمانی بسیار اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که اگر کسی بخواهد این بازی را در کنسول تجربه کند تغییر دادن آی پی آن بسیار سخت است. این مشکل برای کنسول بازان بسیار زیاد است و برای این‌چنین بازی‌ای که شاید فرد در روز دلش بخواهد این بازی را تجربه کند. اما نمی‌خواهد به مدت زیادی به‌پای آن باشد. بسیار اهمیت بیشتری پیدا کند. به این دلیل که شاید برای تغییر آی پی در کنسول‌ها باید زمان زیادی وقت صرف کرد که خیلی وقت‌ها هم شاید این مورد امکان‌پذیر نباشد. اما حالا دیگر سازندگان با این سرورهای جدید حداقل خیال ایرانی‌ها را از اینکه چگونه باید به بازی وصل شوند و آن استفاده کنند ( بخش چندنفره) راحت کرده است. همچنین محتوای این بخش شامل بازی معمولی و در برابر هم ، بازی دوستانه ، تورنمنت می‌شود. در حالت بازی معمولی شما می‌توانید به‌صورت تکی و به‌صورت رقیب در کنار هم قرار بگیرید. و با رقیبی که به‌صورت اتفاقی انتخاب می‌شود به بازی بپردازید. همچنین در این بخش یک امکان بسیار خوب برای فرد این است که می‌تواند در صورت رضایت با کاراکترهای دیگر دوباره به همین مبارزه با همین رقیب بپردازد و این مورد می‌تواند بسیار برای هر فردی جذاب باشد و می‌شود گفت که امکانی جالب برای بخش چندنفره به‌حساب می‌آید. بیشترین تأثیر این بخش این است که شاید شما در کل جهان با بازیکنان مختلفی روبه‌رو شوید و مبارزه کنید. اما در بین این‌ها از یکی خوشتان بیاید و به‌نوعی در بازی و در مبارزه حالت چالشی و رقیبی دوستانه برای هم پیدا کنید. و دوست داشته باشید که دوباره همین تجربه را داشت باشید. اما در سری‌ها قبل این امکانی نبود. اما حالا و بسیار راحت و فقط با رضایت بازیکنان می‌توانید به ادامه بازی بپردازید. در حالت بعدی یا همان مبارزه‌ی دوستانه شما می‌توانید به صورتی با دوستان خود به‌صورت آنلاین بازی کنید. شاید در این مورد از بازی‌های مبارزه‌ای که البته مخاطب زیادی دارند (هم‌چنین در ایران هم مخاطب بالایی دارند) بسیار زیاد به چشم بیاید. چون‌که شما می‌توانید با استفاده از این بخش با دوستان خود که شاید امکان این را ندارید که به خانه هم بروید و یا در فاصله‌های بسیار دور باهم زندگی می‌کنید و یا نه اصلاً نمی‌خواهید به خانه هم بروید. ولی می‌خواهید حس تجربه و مبارزه و به چالش کشیدن هم دیگر را داشته باشید. خب با توجه به این بخش دیگر این امکان در اختیار شما قرارگرفته شده است و می‌توانید به‌راحتی باهم به تجربه بپردازید. حالت آخر یا همان حالت تورنمنت همان‌طور که از اسمش هم پیداست یک حالت مبارزه‌ای و چالشی در مقیاس جهانی است و می‌تواند برای افراد بسیار جذاب باشد. اما در زمان نوشتن این نقد هنوز مدتی تا باز شدن این بخش مانده است. ما هم باید صبر کنیم تا بتوانیم بخش‌های مختلف این حالت را برسی کنیم. اما به‌طورکلی فکر نکنم نیازی به برسی باشد چون‌که این حالت بسیار برای همه‌ی افراد روشن است و دیگر نیازی به توضیح ندارد که سبک آن چگونه است. اما چیزی که در این بخش بسیار مهم است و باید ببینیم که سازندگان در این بخش چه‌کار می‌کنند، محتوای این بخش است. چون‌که در حالت تورنمنت محتوا بسیار مهم است و این دقیقاً محتوا است که می‌تواند یک تورنمنت را به زمین بزند و یا یک تورنمنت عالی را به بازی بازان ارائه دهد. این دیگر به کار سازندگان بستگی دارد. ولی در کل تمام این بخش‌ها و توضیحات برای این بود که بازی Mortal Kombat 11 ثابت کرده است که یک بازی رقابتی است و در بخش آنلاین بسیار خوب و تمیزکار شده است.

هسته‌ی گیم پلی دربازی‌هایی مثل بازی Mortal Kombat 11 بسیار مهم است.

اما خب با تمام این محتواها چیزی که در یک بازی مبارزه‌ای بسیار مهم است  و در این نوع بازی‌ها خیلی خیلی اهمیت دارد هسته گیم پلی است. دقیقاً هسته گیم پلی همان چیزی است که یک اثر را دوست‌داشتنی‌تر  می‌کند. هسته گیم پلی دقیقاً همان چیزی است که باعث سرگرم‌کننده شدن و یا کسل‌کننده شدن یک بازی می‌شود. و طبق چیزی که در تمام بازی‌ها وجود دارد گیم پلی ( هسته گیم پلی) است که باعث این می‌شود یک بازی جذاب باشد و دقیقاً بخش اصلی و مرکزی یک بازی را گیم پلی تشکیل می‌دهد. در یک بازی هرچقدر هم که داستان خوب باشد و گرافیک عالی اما اگر گیم پلی آن خوب نباشد اصلاً نمی‌شود از بازی لذت برد. به‌عبارتی‌دیگر می‌توانم بگویم که این گیم پلی است که یک بازی را محبوب می‌کند. دقیقاً چیزی که در ساختن یک بازی سخت است همین گیم پلی است. چون‌که در یک بازی باید بیشتر بخش‌های آن باهم هماهنگ باشند تا یک گیم پلی خوب ساخته شود. خب این مورد دربازی‌های مبارزه‌ای بسیار پررنگ‌تر است. زیرا در یک بازی مبارزه‌ای مهم‌ترین بخشی که وجود دارد مبارزات و گیم پلی است و به خاطر همین موضوع است که در یک بازی مبارزه‌ای هیچ‌وقت داستان ملاک نبوده است. چون در هم‌چین بازی‌هایی مهم‌ترین بخش گیم پلی است و تمام چیز بازی گیم پلی است. در بازی Mortal Kombat 11 هم به این موردتوجه شده است و در کل بازی‌های این سری به‌جز چند تا شاهد انتشار بازی‌ای بسیار باگیم پلی خوب بودیم و این حالا به بازی Mortal Kombat 11 هم آمده است تا دوباره حس یک بازی مبارزه‌ای را برایمان زنده کند. اما با توجه به چیزی‌هایی که در ابتدای مقاله گفتم گیم پلی بازی تغییرات زیادی را شامل شده است و خیلی‌ها هم از این تغییرات استقبال کردند و خیلی‌ها هم از آن بدشان آمد. اما در کل اینکه خوشتان بیاید و نیاید بستگی به خود فرد و سلیقه‌های او دارد. اما اگر بخواهم بحث سلیقه را در نظر نگیریم باید بگویم که بیشتر تغییرات بازی مثبت است. به‌طوری‌که وقتی به حالت آنلاین می‌روید و با بازیکنان دیگر بازی می‌کنید این مورد بسیار اهمیت پیدا می‌کنید و دقیقاً اینجا است که می‌فهمید چقدر این موضوع مهم است و این تغییرات باعث بهتر شدن بازی شده است. به‌طوری‌که شما در بازی شاهد این نیستید که دیگر یک فرد بتواند فقط با زدن دکمه‌ها پشت سر هم و سریع و به‌طورکلی با مبارزه‌ی بی‌برنامه در بازی موفق شود. و این مورد خیلی باید ازنظر یک گیمر حرفه‌ای مهم باشد. زیرا در هم‌چین بازی‌هایی ما خیلی شاهد این موضوع بودیم که فرد فقط با فشار دادن دکمه‌ها پشت سر هم می‌توانست موفق شود. و به‌طورکلی بازی هیچ اصولی ندارد. اما در بازی Mortal Kombat 11 با تغییراتی که در گیم پلی ایجاد شد دیگر هر وقت فردی برنده شد می‌توان گفت که او واقعاً بازی را بلد است و در آن حرفه‌ای است و دیگر از بردن‌های الکی خبری نیست و فرد باید واقعاً گیمر باشد تا بتواند دیگران را ببرد. خب طبق چیزهایی که گفتم شاید به این فکر افتاده باشید که دیگر گیم پلی بازی از همان حالت سریع خود خارج‌شده است و لذت پیشین را ندارد. اما این کاملاً اشتباه است. زیرا شاید بازی کمی اصولی‌تر شده باشد اما شما اصلاً در بازی کندی احساس نمی‌کنید و همچنان در بازی زدن ضربات سریع بسیار مهم است. و از اهمیت ویژه برخوردار است. به‌طوری می‌توانم بگویم که بازی همچنان سریع است. چون‌که سرعت یکی از رکن‌های اصلی یک بازی مبارزه‌ای است و اگر از بازی حذف شود دیگر چیز زیادی از بازی باقی نمی‌ماند و به‌طوری بازی کاملاً کسل‌کننده می‌شود. اما در بازی Mortal Kombat 11 سرعت همچنان ثابت است. ولی باید به این موضوع توجه کنید که سازندگان طوری گیم پلی را برنامه‌ریزی کردند که ما شاهد گیم پلی اصولی‌تر و با برنامه‌تر ولی با همان سرعت‌بالا باشیم و می‌شود گفت که کار سازندگان در این بخش موفق عمل کرده است و به بهبود تجربه‌ی بازی بسیار کمک می‌کند. همچنین ما باید خوش‌حال باشیم که این رکن یعنی اصولی‌تر شدن گیم پلی به بازی اضافه‌شده است. زیرا خیلی از شرکت‌ها و سازندگان به علت اینکه شاید به بازی لطمه وارد شود و به‌طوری کل گیم پلی بر هم بخورد این کار را نمی‌کنند و حاضر نیستند که این ریسک را بپذیرند. می‌شود گفت که سازندگان بازی Mortal Kombat 11 جز اولین‌ها بودند که دقت را به گیم پلی هم‌چین بازی‌هایی اضافه کردند و این مورد به علت اینکه شاید هیچ بازی کاملی در این بخش نباشد. به‌طوری‌که ما واقعاً بازی‌های مبارزه‌ای با منطق واقعی و دقیق در گیم پلی بسیار کم داریم و هیچ‌کدام آن‌ها کامل نیستند. همین موضوع نکته کلیدی است که با توجه به اینکه شاید در بازی و در تغییراتی که در گیم پلی بازی ایجادشده است. بازی Mortal Kombat 11 یکی پیشگامان است می‌توان به بعضی از ضعف‌های بازی چشم پوشاند و آن‌ها را در نظر نگرفت. این حداقل کاری است که ما هم می‌توانیم در حق سازندگان بازی انجام دهیم و از این چند چیز کوچک در بخش تغییرات گیم پلی گذشت کنیم. ولی می‌توانیم از این به بعد خوش‌حال باشیم چون‌که دیگر در قسمت‌های بعدی این سری شاهد این نیستیم که گیم پلی غیراصولی باشد و ما در قسمت‌های بعدی گیم پلی منطقی را بهتر حس می‌کنیم و می‌شود این مورد را به‌عنوان یک پیش‌زمینه برای تغییرات دربازی‌های آینده در نظر گرفت.

بازی Mortal Kombat 11

گیم پلی بازی تغییرات زیادی کرده است

گیم پلی بازی تغییرات زیادی کرده است و همین موضوع باعث این شده است که حتی گیمر های حرفه‌ای  هم به‌راحتی نتوانند به بازی عادت کنند. تغییراتی که در گیم پلی بازی اعمال‌شده است فقط به مواردی که در بالا گفتم خلاصه نمی‌شود. بلکه به موارد زیادی مربوط می‌شود. که این تغییرات در آن‌ها باعث ایجاد یک تنوع در بازی شده است و افرادی که از قبل با این سری همراه بودند کمی برایشان عادت کردن به این تغییرات سخت است. برای مثال نواری که مربوط به ضربات ویژه در بازی می‌شد و یک نوار بود حالا جای خودش را به ۲ نوار حمله و دفاع داده است. که خود این تغییر به‌تنهایی باعث این می‌شود که فرد در اوایل با بازی به‌خوبی نتواند کار کند. این ۲ نوار هم هرکدام کار خاص و ویژه‌ای در بازی انجام می‌دهند. نوار حمله به شما قدرت بیشتری می‌دهد تا از آن در بازی استفاده کنید و با استفاده از این نوار بتوانید نتایج مسابقه را تغییر دهید. نوار دفاع هم به شما این امکان را می‌دهد که بتوانید از وسایلی که در محیط است برای دفاع خود استفاده کنید و با استفاده از این نوار آسیب کمتری ببینید. از دیگر تغییرات ضربات X-Ray است که در نسخه‌ی قبلی نیز بود. ولی حالا تبدیل به ضربات Fatal Blow شده است. همچنین چیز مهمی که در رابطه با این حرکت وجود دارد این است که شما فقط می‌توانید در هر مبارزه فقط یک‌بار از این حرکت استفاده کنید و همچنین باید برای استفاده از این حرکت جون شما کمتر از ۳۰ درصد باشد. تمام این موارد باعث این شدند که بازی سخت‌تر و حرفه‌ای‌تر شود و در بازی تصمیم گرفتن یکی از کارهای مهمی باشد که فرد باید انجام دهد. در بازی یک تصمیم اشتباه درباره‌ی این حرکات می‌تواند باعث این شود که موقعیت خوبی به حریف برای ضربه زدن به شما بدهید و یا کلاً این ضربه را استفاده کرده و آن را هدر دادید. این موارد بسیار در بازی تأثیر می‌گذارد و به‌نوعی حتی می‌تواند کل سرنوشت بازی را مشخص کند و باعث این شود که یک فرد در مبارزه برنده شود که شاید تا چند دقیقه پیش بازنده بود. همچنین ضربات Fatal Blow بسیار انیمیشن خوبی دارند و باعث جذب شدن گیمر می‌شوند. این انیمیشن‌ها به‌نوعی یک حس بسیار هیجان‌انگیزی به افراد می‌دهد. همچنین در استفاده از ایران ضربات دقت بسیار بالاتر است. به این دلیل که شما فقط یکی از این ضربات در مبارزه دارید و اگر آن را اشتباه از دست بدهید بسیار برایتان گران تمام می‌شود. همچنین استفاده دیرهنگام هم می‌تواند بسیار بد باشد. به این دلیل که شما می‌خواهید از این ضربات استفاده کنید اما می‌بینید که مردید و نمی‌توانید کاری بکنید. این دقیقاً اهمیت زمان و برنامه‌ریزی را در بازی می‌رساند.

 یکی دیگر از ضربات مهمی که در بازی مورتال کمبت ۱۱ وجود دارد و به‌نوعی یکی از ضربات جذاب بازی است. ضربه‌ی Krushing Blow است. که شما درصورتی‌که در زمان درستی از این ضربه استفاده کنید می‌توانید خرد شدن استخوان‌های دشمن را ببینید. اما همین زمان‌بندی‌ها در بازی بسیار سخت است و این زمان‌بندی‌ها باعث این می‌شوند که یک ضربه به‌درستی پیاده نشود. برای مثال در همین ضربه‌ی نام‌برده شده درصورتی‌که در زمان نامناسب و در زمان اشتباهی این ضربه را پیاده کنید اصلاً به‌صورت کلی این ضربه هیچ تأثیری ندارد و یا حتی به یک فرصت برای حریف و حمله به شما تبدیل می‌شود.

در کل بااین‌همه تغییراتی که در گیم پلی بازی انجام‌شده است. اما همچنان این حس وجود دارد که هسته‌ی اصلی و آن اصالت همیشگی بازی مورتال کمبت وجود دارد. این تغییرات گیم پلی به‌هیچ‌عنوان روی حرکات شخصیت‌های آشنا تأثیر نگذاشته و آن‌ها هنوز هم ضربات خاص خودشان رادارند. در گیم پلی بازی هنوز هم تأثیری که مشت‌ها و لگدها می‌گذارند به‌شدت حس می‌شود و باعث این می‌شوند که  حس مورتال کمبتی هنوز در افراد بماند و از آن لذت ببرند. همچنین در بازی تمام ضربات به‌نوعی حس می‌شوند و سازندگان در بازی کار خود را در این بخش خیلی خوب انجام دادند و فیزیکی فوق‌العاده برای بازی طراحی کردند که هرکسی را شیفته‌ی خود می‌کند.

یکی دیگر از ویژگی‌هایی که مورتال کمبت ۱۱ دارد تنوعی است که در شخصیت‌ها و محیط‌ها حس می‌شود. بازی مورتال کمبت ۱۱ محیط‌های جذاب و بسیار مهم دارد. حتی اگر این بازی را ندارید می‌توانید فقط با سری به اینترنت زدن و جستجوی این بازی عکس‌هایی که از این بازی می‌آید را نگاه کنید تا از تنوعی که محیط‌های بازی دارند لذت ببرید. همچنین شخصیت‌ها در بازی تنوع بالایی دارند و همچنان ما شاهد شخصیت‌های مختلف در بازی هستیم و این شخصیت‌ها چه قدمی و چه جدید در بازی حضور دارند. همچنین جزیات بازی به‌شدت خوب طراحی‌شده است. از جزئیاتی که محیط‌ها دارند تا جزئیاتی که شخصیت‌ها و لباس‌های آن‌ها دارد همگی نشان از این است که بازی ازنظر تنوعی در این نوع موارد بسیار کامل است و همچنان در بازی مواردی بسیار هستند که می‌توانید در آن‌ها دقت سازندگان را ببینید.

همچنین در بازی مبارزات آنلاین هم‌بازی بالانس مبارزات را خود به‌نوعی تنظیم می‌کند و این باعث این می‌شود که بسیار بالانسی که در بازی است به‌خوبی حفظ شود.

همچنین گرافیکی که بازی دارد بسیار خوب است و ازنظر طراحی هنری که بازی جذابیت‌های خودش را دارد. بازی درزمینهٔ ی طراحی هنری از نورها و رنگ‌ها به‌خوبی استفاده کرده است. درزمینهٔ ی گرافیک فنی نیز که بازی به‌جز چندین باگ چیز زیاد دیگری ندارد که باعث آزار گیمر شود. و ازنظر گرافیک فنی بازی  اتفاقاً گرافیکی بالا دارد.

در کل بازی داستانی جذاب ندارد اما گیم پلی فوق‌العاده خوب البته با تغییراتی دارد که شاید بعضی از افراد آن را نپسندند. همچنین بازی تنوعی خوبی در حالت‌های تک‌نفره و چندنفره دارد و درزمینهٔ ی گرافیک فنی و هنری هم که کم نگذاشته است و به‌عنوان نکته آخر که بازی تنوعی زیاد دارد.  

 

امتیاز NPCBot: 9
ثبت امتیاز: 1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars6 Stars7 Stars8 Stars9 Stars10 Stars
میانگین امتیازات کاربران: 0٫00 (0 رای)

نقات قوت

نقات ضعف

تگ ها
منبع: NPCBOT
مطالب مرتبط
ارسال دیدگاه
دیدگاه های کاربران (بدون دیدگاه)