یک اکشن لوت محور ناب: بررسی بازی Tom Clancy’s The Division 2

پوریا مددی نویسنده: پوریا مددی ۱۲ فروردین ۱۳۹۸ ساعت ۲۱:۴۹
معرفی و بررسی

E3 2013 برای من سال متفاوتی بود. نمیدونم برای شما هم همینطور بود یا نه ولی اون سال Ubisoft با همکاری استودیو Massive بازی به نام Division رو نمایش دادن که یه اکشنِ سوم شخصِ تمام آنلاینِ لوت محور با حال و هوای سبک RPG بود و تونست توجه بیننده ها رو به شدت به این بازی جلب کنه. در حدی که تونست بیشترین فروش رو در بین تمامی بازی های Ubisoft داشته باشه. ولی محصول نهایی با اون نمایش های اولیه فرسنگها فاصله داشت. Divsion از باگ، عدم بالانس، مشکلات سرور، چیتر و صد البته محتوای خوب رنج میبرد. البته استودیوی Massive بیخیال این بازی نشد و تونست با آپدیت های ریز و درشت وضعیت Division رو در حد قابل قبولی بهبود ببخشه.  یک سال از عرضه ی Divison گذشته بود که خبر از پشتیبانی بازی با آپدیتهای کاملا رایگان در سال دوم دادند. شخصا دیگه تقریبا مطمعن بودم که قصد ساخت شماره ی دوم رو دارن. دقیقا دو سال بعد از انتشار Divsion خبر از ساخت شماره ی دوم دادند و در E3 سال ۲۰۱۸  کلی اطلاعات از بازی رونمایی شد. از همون روزای اول تا قبل از ریلیز بازی نظرات به شدت دوگانه بود. عده ای بازی رو با روزای لانچ شماره اول مقایسه میکردن و تقریبا مطمعن بودن که شکست میخوره، عده ای هم به روند مثبتی که شماره ی اول در طول سه سالی که از عرضه اش پیدا کرده بود، بسنده میکردند و مطمعن بودن که قرار نیست بدتر از شماره ی اول بشه.

همین اول کار، به بزرگترین مشکل بازی اشاره کنم. داستان. Divison 2، هنوز هم از ضعف شدید داستان رنج میبره، درست مثل نسخه ی اول. هفت ماه از اتفاقات نیویورک میگذره. ویروس خطرناکی که در نیویورک شیوع پیدا کرده به اکثر شهرها هم رسیده و باعث نابودی و فلج شدن دولت شده. مامور شما این بار در واشنگتن فعال میشه. پایتخت کشور در معرض خطر قرار داره و وقتی به شهر میرسید متوجه میشید که باید پایتخت رو پس بگیرید و با دشمن هایی با قدرت و تجهیزات مختلف مبارزه کنید. اصلا نمیدونید چرا واشنگتن، چرا نباید جای دیگه برید. به جزئت میتونم بگم که تا آخر بازی خیلی از علامت سوالها براتون بی پاسخ میمونه، اینکه آرون کینر کجاست، چطور ویروس به اینجا رسیده یا مثلا ربط بعضی از ماموریت های بازی به هم چیه. اوج فاجعه اینجاست که داستان های به مراتب بهتری رو توی بعضی از فایلهای صوتی یا Echo مشاهده میکنید. بله، برعکس نسخه ی قبلی توی بازی کلی کلیپ یا همون کاتسین وجود داره که بیشترشون به معرفی شخصیت های بازی اونم با عقاید مختلف میپردازه، ولی باز هم کمک زیادی بهتون نمیکنه. داستان اونقدر ضعیفه که اگه الان براتون از اول تا اخر بازی رو براتون تعریف کنم، باز هم لذتی رو از شما نگرفتم و به قول معروف اصلا اسپویلر نمیشه و حتی وقتی خودتون بازی رو تموم کردین، اصلا شاید اسم بعضی از شخصیت ها رو یادتون نمونده باشه. البته اینم بگم که اکثر بازی های MMO lite مثل Warframe یا Destiny از نبود داستان جذاب رنج میبرن و این ضعف فقط مختص Division نیست.

 

مثل همیشه نقشه ی بازی در مقیاس یک به یک و دقیقا شبیه شهر واشنگتن ساخته شده

 

مثل قبل نقشه ی بازی در مقیاس یک به یک ساخته شده و با حال و هوای آخر زمانی ادغام شده. چیزی که همیشه نقطه ی قوت این فرنچایز محسوب می شه.   شما در جای جای قسمتی کوچیک و اما مهم واشنگتن قدم میزارید و به معنای واقعی کلمه ازش لذت میبرید. ساختمان ها و مکان های تاریخی مهمی رو می بینید، واشنگتن یک شهر زنده و در حال تلاش برای سقوط نکردنه. هر کوچه یا خیابون ممکنه که به یک چیز ختم بشه. به گروهی از دشمن که در حال گشت زنی باشن یا آدمایی که نیاز به کمک دارن، شاید به تونلی که معلوم نیست در آخر قراره که به کجا برسه و یا حتی به یه فایل صوتی که سرگذشت غم انگیز کسی رو براتون روایت میکنه. زیبایی Division هم همیشه در همین بوده و هست. به تمام این ها آب و هوای شهر رو هم اضافه کنید. یه ثانیه ممکنه که طوفان شن همه جا گرفته باشه و نتونید یک قدمی رو هم ببینید یا زیر بارون دارید با دشمنهاتون میچنگید یا از مه صبحگاهی لذت میبردید. حالا تصور کنید توی این آب و هوا هم با دشمن درگیر هستید که تجربه متفاوتی رو بهتون میده.

شما حتی مردمی رو میبینید که دارن برای نجات خودشون تلاش می کنند و به ساخت پناهگاه روی آوردند. میتونید به وضوح تلاش اشون رو در طول بازی ببینید و حتی به این پناهگاه ها سر بزنید و کمکشون کنید. شاید فکر کنید این کمک کردن مهم نباشه ولی برعکس خیلی بهتون کمک میکنه. خیلی از بخش ها و تجهیزات مورد نیازتون با همین کمک های به ظاهر ناچیز باز میشن. پروژه ها، بخش جدیدی هست که توی پناهگاه ها بهشون دسترسی دارید. میتونید با اهدا کردن بعضی از متریال ها و تجهیزات یا با انجام بعضی از کارها پروژه ها رو تکمیل کنید و نقشه های کرفت یا همون Blueprint رو آزاد کنید.

بیشتر ماموریت های اصلی در ساختمان های معروف واشنگتن اتفاق میفته. از موزه هوا فضا تا بنای یادبود لینکون. نکته ی جالب اینه که شما همیشه و در همه حال فقط یک کار میکنید، به دشمناتون شلیک میکنید ولی مراحل و فعالیت های بازی طوری طراحی شدن که اصلا براتون خسته کننده نیست و در عین حال جذاب هم هستند. Division 2 پر از فعالیت های جور وا جور و لذت بخشه. جست و جو در ساختمان های آلوده، نجات دادن گروگان ها و جلوگیری از به سرقت رفتن Supply drop توسط دشمن یا حتی گرفتن مناطقی به نام Control point که با آزاد کردنشون میتونید به اتاق تجهیزات و لوت دسترسی پیدا کنید و هر ۲۴ ساعت برگردین و دوباره ازش لوت و منابع بردارید. البته به شرطی که بتونید نگهشون دارید. میتونید بهشون منابع لازم رو بدین و از گرفته شدنشون توسط دشمن جلوگیری کنید. گل سر سبد هم ماموریت های فرعی هست. با اطمینان کامل میشه گفت که هر ماموریت فرعی در قیاس یک ماموریت اصلی کوچیک ظاهر میشه. کاملا مشخصه که بهشون بها داده شده و سر سری گرفته نشدن. این ماموریت های فرعی هم دقیقا مانند ماموریت های اصلی در یک مکان مخصوص به خودشون روایت میشن. پیشنهاد میکنم تمام این ماموریت ها رو برید و از دستشون ندید.

 

بیشتر ماموریت های اصلی در ساختمان های معروف واشنگتن اتفاق میفته

 

پایگاه اصلی تون کاخ سفید هست و با انجام ماموریت ها و کمک به پناهگاه ها و استخدام نیروهای لازم میتونید ارتقاش بدین و به تجهیزات مختلف دسترسی پیدا کنید. از ساختن اسلحه ها و ماد تا تغییر دادن تلنت اسلحه ها و Gear set در Recalibartion. حتی بخش تمرین تیراندازی یکی از بهترین قسمت ها برای بیشتر شناختن اسلحه و تجهیزاتتون هست که شامل کلی قابلیت خوب میشه. مثل TTK یا همون زمان کشت دشمن یا دمیجی که با یک تیر به دشمن وارد میکنید. حتما حتما پیشنهاد میکنم یه سر به این بخش بزنید.

 

میتونید با داشتن بلوپرینت، اسلحه و ماد بسازید

 

اسکیل و قابلیت هاتون هم تقریبا تغییر کرده . بیشترشون رو توی نسخه ی قبلی دیدیم. Hive و Firefly ، Drone یا همون پهباد و Chem Launcher جدید هستند. هر کدوم از این ها شامل سه تا چهار ماد میشه که بسته به نظرتون میتونید بازشون کنید. به نظر شخصی ام ترکیب پهباد و Chem launcher که بهتون زره یا آرمور میده عالیه. گیم پلی بازی نسبت به نسخه ی قبلی و حتی رقیب های سر سختش به بهترین شکل ممکن پیاده شده. باید بیشتر پشت اشیا مختلف پناه بگیرید یا به اصطلاح کاور بگیرید. استفاده از کاور بیشتر از قبل احساس میشه. دیگه خبری از اسکیل جون نیست و نمیتونید زیاد دووم بیارید. هر وقت هم که Armor یا همون زره اتون نابود بشه باید یه جا پناه بگیرید و از دوباره پُرِش کنید.  در جا هم پر نمیشه و چند ثانیه طول میکشه.

 

امکان نداره توی بازی کاری انجام ندید و بهتون لوت نده

 

در مورد لوت هم یه مقدار توضیح بدم. بهتون قول میدم از سیستم Rewarding بازی نهایت رضایت رو خواهید داشت. امکان نداره کاری انجام ندید و بهتون لوت نده. حالا میخواد متریال های لازم باشه یا یه اسلحه. Division از این نظر براتون کم نمیزاره و اصلا هم اینطور نیست که برای جمع کردن متریال وقت بزارید. میتونید در راه گرفتن یه Control point یا کشتن یه Bounty چیزایی که میخواین رو بردارین. لوتی هم که از مراحل و باس ها میگیرید کاملا راضی تون میکنه. خلاصه اصلا چیزی به نام وقت تلف کردن در بازی وجود نداره و با بازی کردن بیشتر نیازهاتون برطرف میشه.

AI بازی خیلی بهتر از قبل شده. بالا و پایین زیادی داره ولی در بیشتر مواقع اصلا یادتون میره که دارید با یه AI میجنگید. به راحتی دورتون میزنن، از تجهیزاتشون استفاده میکنن، همدیگه رو احیا میکنن و حتی وقتی دارید به خودتون جون میدید رو هم به همدیگه اعلام میکنن. البته بعضی مواقع از پشت سرتون سر در میارن و میمونید که اصلا کجا بودن.

و اما بخش PVP. همونطور که حتما میدونید شامل Conflict و Dark Zone میشه.Conflict که شامل دو تا ماد به نام های Skirmish و  Domination هست. Skirmish که فقط شامل کشتن میشه، هر گروه با ۱۶ تا جون این ماد رو شروع میکنه و هر گروهی که زودتر تعداد جون هاش تموم بشه، بازنده است. Domination هم گرفتن منطقه است. هر بار سه تا منطقه بهتون نشون داده میشه که باید در کنترل خودتون در بیارید که با در اختیار داشتن هر کدوم از اینها امتیاز میگیرید و هر گروهی که بیشترین امتیاز رو بگیره، برنده میشه.

و اما Dark zone ، یه بخش PVPVE هست که هم باید با بقیه پلیر ها و AI درگیر بشید. Dark zone هم به سه بخش شرقی، جنوب و غربی تقسیم شده. هر کدوم از این منطقه ها هم باید باز بشن که شامل یه ماموریت میشه و بعد از اون شما دسترسی کامل به Dark Zone دارید. نکته ی جالب اینه که هر کدوم از مناطق معماری خودشون رو دارن. Dark zone غربی بسیار  آلوده است و فضای تاریکی داره و در عین حال Dark zone شرقی کمتر آلوده است.

اساس این بخش هم گرفتن لوت و خارج کردنش با خبر کردن هلیکوپتر هست، چون آیتم ها آلوده هستن و نیاز به پاکسازی دارند. حالا مهم نیست این لوت از کجا به دست اومده یا با کشتن دشمن ها و یا Rouge شدن و کشتن بقیه پلیر ها. اینبار دو نوع Rouge داریم. قرمز و سفید. قرمز که با کشتن بقیه پلیر ها و سفید هم با هک کردن بعضی از دستگاه ها و یا دزدین بعضی از لوت ها به دست میاد. از بتونید Rouge سفید رو تا آخر پیش برید، به خونه امن خاضی دست پیدا میکنید که شامل مهمات خاص و یه فروشنده میشه. در ورودی هر Dark zone با تورت محافظت میشه که از کمپ کردن بقیه پلیر ها جلوگیری کنه.

 

میتونم به جرئت بگم یکی از بهترین بازی های Coop امسال هست

 

به جز یکی از Dark zone ، بقیه PVP بازی تماما Normalization میشه، یعنی دو تا از Dark zone و Conflict . Normalization به این معنی هست که تمامی قدرت اسلحه و لباس هاتون به حد آخر ارتقا پیدا میکنه و فقط تلنت اسلحه و ایتم ها باعث برتری و ضعف اتون میشه. البته هر هفته توی یکی از Dark zone به نام Occupied شامل Normalization نمیشه و تورت ها خاموش هستند و کلا دقیقا مثل نسخه ی قبلی میشه. از نظر شخصی ام بخش PVP بالانس تر و بهتری نسبت به قبلی داره ولی باز هم جای کار داره و بعضی از اسلحه ها و تلنت ها باید ضعیف و یا حتی قوی بشن. مخصوصا نارنجک که اصلا نباید در جا بکشه و به نظرم باید فقط جون رو کم کنه یا توی بخش Conflict از پا انداختن دشمن امتیاز محسوب نمیشه و باید باز هم بهش شلیک کنید تا کاملا بمیره. این مورد وقتی روی اعصاب میره که توی Skirmish باشید که هر کشتن از امتیاز دشمن کم میکنه و یه جورایی باعث برد و باختتون میشه. Occupied Dark Zone هم که آشوبی برای خودشه. در جا مردین. پر از پلیر هایی با اسلحه هایی که با یه تیر شما رو میکشن. مخصوصا اسلحه های اسنایپر که در حال حاضر به نظرم بیش از حد نامتعادل هستند و باید ضعیف بشن. هیچ کس دوس نداره با یه تیر بمیره. مخصوصا توی Dark zone که به راحتی میشه از پشت سر تیر بخورید، اونم وقتی که در حال جنگیدن با AI  هستید.

و اما Endgame. به محضی که بازی رو تموم میکنید و تمامی ماموریت ها رو میرید، میتونید یکی از سه تا اسلحه های خاص به نام specializations استفاده کنید. که شامل نارنجک انداز، تیرکمون و یه تک تیرانداز یا همون اسنایپر میشه. هر کدوم از این اسلحه ها اسکیل و قابلیت های خودشون رو دارند که توی درجه سختی بالا بهتون پوینت رو میده و میتونید روی هر کدوم از این اسکیل ها ازش استفاده کنید. اینم بگم که توی بخش PVP این اسلحه ها غیر فعال میشه. البته علاوه بر این از دشمن جدیدی به نام Black Tusk رونمایی میشه. بسیار قوی تر و پیشرفته تر هستند و کلی تجهیزات مدرن دارند. از پهباد گرفته یا روبات. جلوی دسترسی شما به پناهگاه ها و Control Point رو میگیرن. نکته ی جالب اینه که تمامی Stronghold و بعضی از ماموریت اصلی هم تحت کنترل خودشون در میارن یا به اصطلاح Invaded می کنند. نمیگم ماموریت ها براتون تازه میشه ولی با اطمینان میگم که حس قدیم رو ندارن و کاملا میتونید تفاوت رو احساس کنید. با وجود این نیروها شهر حال و هوای دیگه ای به خودش میگیره و حتی میتونید وسایل نقلیه و هلیکوپترهاشون رو هم در شهر ببینید. قرار هست که یه Raid هشت نفره و یه Stronghold دیگه هم باز بشه. بی صبرانه مشتاق هستم تا ببینم چی برامون آماده کردند.

در کل Division 2 یه بازی بسیار خوش ساخت و اعتیاد آور هست. اگه طرفدار بازی های لوت محور، سوم شخص هستید و می تونید از ضعیف بودن داستان و پلات ماموریت ها صرف نظر کنید، حتما حتما به سری به این بازی بزنید که مطمعنا خوشتون میاد.

امتیاز NPCBot: 8.5
ثبت امتیاز: 1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars6 Stars7 Stars8 Stars9 Stars10 Stars
میانگین امتیازات کاربران: 9٫50 (2 رای)

نقات قوت

نقات ضعف

ارسال دیدگاه
دیدگاه های کاربران (بدون دیدگاه)