

عددی مرموز نهفته در قلب صنعت بازی: معرفی و بررسی عدد ۴۵۱ در دنیای بازیها!
تا به حال راجع به عدد ۴۵۱ چیزی شنیدید؟ نه؟ شرکتهای سازندهی بازی به شدت به آن و اشاره کردن به آن علاقه دارند. در این مقاله ما به بررسی این عدد، حضور آن در بازیها و ریشهی اصلی آن خواهیم پرداخت. این عدد مرموز در بازیهای بسیاری آمده است که مطمئنیم بیشتر شما چیزی دربارهی آن نمیدانید. اما ما تمامی آنهایی را که میشناسیم یا میدانیم که وجود دارند را به شما نمایش خواهیم داد.
اول راجع به ریشهی این عدد جالب و محبوب سازندهها میپردازیم. این عدد اشارهای به کتاب Fahrenheit 451 و توضیح اولیهی آن به این صورت است که “در دمای ۴۵۱ درجهی فرنهایت، کاغذهای این کتاب آتش میگیرند.” این کتاب توسط آقای Ray Bradbury و در سال ۱۹۵۳ عرضه شد. کتابی که نادانسته تأثیری ابدی روی صنعت گیم گذاشت. تمامی این بازیها را در پایین معرفی خواهیم کرد.
اولین استفادهی شناختهشده از عدد ۴۵۱ در بازی سال ۱۹۹۴ تحت عنوان System Shock صورت گرفت. در مرحلهی اول این بازی کلاسیک شما با دری مواجه میشوید که به اتاق شمالی Healing Suite ختم میشود و قفل است. در این موقعیت شما باید کدی را بر روی صفحهی کلید وارد کنید تا وارد آن شوید. این کد چیزی نست جز عدد ۴۵۱٫
بازی بعدی که به این Easter Egg اشاره کرد، عنوان معروف و محبوب First-Person Shooter سال ۱۹۹۹ یعنی عنوان System Shock 2 میباشد. در این بازی نه تنها یک اشاره بلکه دو اشاره به عدد ۴۵۱ به نمایش گذاشته شد. ابتدا در Medical Cryo Recovery به صورت ۴۵۱۰۰ دیده میشود و سپس در نقطهی Medical Maintenance Access به شکلی غیرمستقیم و به صورت ۱۲۴۵۱٫ شرکت سازندهی بازی و طرفدار بزرگ کد ۴۵۱، Irrational Games و کمپانی منتشرکنندهی این بازی نیز EA است.
بازی خارقالعادهی Deus Ex 1 در سال ۲۰۰۰ و توسط شرکت Ion Storm ساخته و توسط شرکت فوقالعاده معروف Eidos Interactive (که در حال حاضر تحت نام Square Enix Europe فعالیت میکنند) منتشر شد. یک کد ویژه، در قفلشدهی UNATCO را در مرحلهی اول باز میکند. اگر تا به الان به موضوع اصلی مقاله پی نبردید، این عدد ۰۴۵۱ میباشد که با وارد کردن در نقطهای که در تصویر بالا مشخص است، در باز خواهد شد. این آخرین باری نبود که ما این کد را در سری Deus Ex مشاهده میکنیم.
همانطور که قبلاً گفته شد، Deus Ex 1 آخرین قسمت از سری Deus Ex نبود که از این Easter Egg در خود استفاده کرد. هرچند که ۴۵۱ به عنوان کد در این بازی مورد استفاده قرار نمیگیرد، به جای آن در یکی از مرحلههای بازی این عدد محبوب به عنوان شمارهی یک اتاق در ساختمانی که در آن حصور دارید قابل رویت است. شاید معمارهای این ساختمان طرفداران کتاب آقای Ray Bradbury بودند.
نه پادشاهی، نه خدایی، تنها کد ۴۵۱! در بازی BioShock 1، محصولی از شرکت ۲K Games در سال ۲۰۰۷ که همهی اعضای جامعهی گیمرها دیوانهوار دوست دارند. این عنوان یکی از بهترین شخصیت منفیهای تاریخ (Andrew Ryan) و یکی از بهترین داستانهای دنیای بازیها را دارد. در همین بازی خارقالعاده و زیباست که ما شاهد یک حضور دیگر از عدد ۴۵۱ هستیم. اولین در قفلی که با آن در بازی روبه رو میشویم، کدی نیاز دارد برای باز شدن که همانظور که مشاهده میکنید، این کد چیزی نیست جر ۰۴۵۱٫
و اما میرسیم به قسمت دوم سری بازی BioShock 2 که با برخورد بسیار مناسبی از سوی طرفداران مواجه نشد و معمولاً به عنوان Black Sheep سری شناخته میشود که معمولاً کسی به آن اهمیت نمیدهد. اما این به آن معنا نیست که این قسمت با بیتوجهی و بیاهمیتی ساخته شده است. این موضوع را میتوان به وضوح در مرحلهی اول مشاهده کرد که کد ۱۵۴۰ (که برعکسشدهی کد معروف ۴۵۱ است) در قفل شدهی اول در مرحلهی اول را باز میکند.
حالا دربارهی بازی خارقالعادهی Deus Ex Human Revolution صحبت خواهیم کرد که از همهی بازیهای قبلی وفاداری بیشتری به عدد جادویی و محبوب صنعت بازی دارد. این بازی توسط شرکت Eidos Montréal ساخته و توسط شرکت Square Enix منتشر شد. در این بازی نه تنها میتوان عدد ۴۵۱ را در بازی اصلی به صورت ۰۴۵۱ که کد آسانسور شخصیت David Sarif است مشاهده کرد. اما این تنها Easter Egg دربارهی این عدد نیست بلکه در بستهی الحاقی این بازی نیز میتوان به صورت اولین کد قابل استفاده رویت شود. بستهی الحاقی که دربارهی آن صحبت میکنیم البته The Missing Link است.

تصویری از فضا و گرافیک بازی معروف و شناختهشدهی Dishonored 1
بازی Dishonored، در این بازی محبوب و دوستداشتنی که طرفدارهای بیاندازه زیادی دارد، ما دوباره با این کد مواجه میشویم. این عنوان توسط شرکت Arkane Studios ساخته و توسط شرکت Bethesda Softworks منشر شده است. در اوایل این بازی شما در زندان قرار میگیرید. در حالیکه فرار میکنیم، باید از درون فاضلاب عبور کنید که در این مسیر با یک صندوق روبه رو میشوید. قفل این صندوق با کد معروف ۴۵۱ باز میشود. این هم آخرین اشاره به عدد معروف در این سری بازی نخواهد بود.
حالا میرسیم به یکی از بهترین بازیهای چند سال اخیر که توسط شرکت Irrational Games ساخته و توسط شرکت ۲K Games منتشر شد. این بازی همان BioShock Infinite خارقالعاده میباشد. در این بازی، میزانی از وفاداری به عدد ۴۵۱ وجود دارد که واقعاً ستودنیست. این عدد تنها کد موجود در بازیست. همانطور که در عکس بالا مشاهده میکنید. این عدد معروف هم در صفحههای کلید و هم به صورت نُت در بازی حضور پیدا میکند.
بازی ترسناک و بینهایت خلاقانهی Alien Isolation که در سبک Puzzle Horror میباشد. این بازی فضایی بسیار خاص دارد که حس کاملی از سری فیلم Aliens را به بازیکن منتقل میکند. این اثر ساختهی شرکت Creative Assembly است و توسط شرکت SEGA منتشر شد. در این بازی ما شاهد حضور دوبارهی این Easter Egg هستیم. در این موقعیت به عنوان یک کد جهت باز کردن در است. علاوه بر آن ما یک بار در فایلها هم مشاهده میکنیم که کد یکی از دریچهها به ۴۵۱۰ تبدیل شده است.
و اما دوباره باز میگردیم به سری معروف و محبوب Deus Ex با عنوان Deus Ex Mankind Devided. در این عنوان ما نه تنها شاهد حضور دوبارهی این عدد بودیم بلکه یک Achievement نیز برای وارد کردن این کد جهت باز کردن در اول با عدد ۰۴۵۱ در مرحلهی Dubai به شما داده میشود. در توضیح این Achievement نیز آمده است که “هدیهای به شما برای وارد کردن یک کد کلاسیک”. البته که باید بدانید این اتفاق زمانی میافتد که به جای هک کردن در از این عدد و کد کلاسیک استفاده نمایید.
این بازی از سری Deus Ex میباشد. شرکت سازندهی این بازی Square Enix Montreal ساخته شده و توسط شرکت Square Enix منشر شده است. این عنوان البته با موتور گرافیکی Unity ساخته شد. این عنوان چندان شناختهشده نیست، چراکه این بازی تنها برای Windows Phone، Windows و Android و iOS منتشر شد. و در این اثر است که ما شاهد حضور این عدد به عنوان کد آزمایشگاه مخفی هستیم.
در عنوان مستقل و Indie عرضهشده Firewatch در سال ۲۰۱۶، ساختهی شرکت Campo Santo و منتشرشده توسط شرکت Panic در همکاری با Campo Santo ما شاهد حضور دوبارهی این عدد دوستداشتنی و محبوب بودیم. در این اثر، این عدد، حضوری کاربردی و مفید برای بازیکنان داشت. شما با زدن کد شناختهشدهی ۰۴۵۱ میتوانید یکی از باکسهای بازی را باز کنید و از محتویات آن استفادهی موردنظر را ببرید.

تصویری از فضا و گرافیک بازی Dishonored 2 که در آن یکی از نقاط عدد ۰۴۵۱ در این عنوان را مشاهده میکنیم
و حالا بازمیگردیم به سری Dishonored و قسمت دوم این فرنچایز یعنی همان Dishonored 2 که توسط شرکت Bethesda Softworks منتشر و توسط شرکت Arkane Studios نیز ساخته شد. این عنوان محبوب که در سال ۲۰۱۶ عرضه شد و باعث شد که منتقدین و طرفداران باهم سر خارقالعاده بودن این بازی کنار بیایند. در این اثر، ما ۲ بار شاهد حضور عدد معروف ۴۵۱ هستیم. هر دو بار در یک ساختمان آن را مشاهده میکنیم. یک بار در ابتدا و یک بار هم در انتهای بازی با این عدد برخورد داریم. این عدد در بازی کاربردی ندارد و صرفاً جهت حضور و به صورت Easter Egg در این بازی آمده است.
و اما میرسیم به بازی سال ۲۰۱۶ ساخته شده توسط شرکت Hangar 13 و منتشر شده توسط شرکت همیشه آشنای ۲K Games یعنی همان عنوان Mafia III که متأسفانه به خاطر حضور نژادپرستی و ایرادات دیگر با برخورد چندان مناسبی از سوی طرفداران مواجه نشد. اما این به آن معنا نیست که اشارات جذابی در این بازی حضور نداشتند، چراکه در این اثر نیز به عدد ۰۴۵۱ اشاره شد. چگونه؟ با گفتن اینکه کد یکی از آسانسورهای بازی ۰۴۵۱ میباشد. این اشاره تنها در یک صحنهی سینماتیک رویت میشود که کمی سطحیست نسبت به سایر بازیها.
میرسیم به آخرین عنوان بزرگ و شناختهشدهای که از عدد دوستداشتنی برای یک مکانیک خیلی گذری استفاده کرد. این اثر همان بازی Prey است که در سال ۲۰۱۷ و به صورت Reboot عنوانی با همین نام که در تاریخ ۲۰۰۶ عرضه شده بود، منتشر شد. در این بازی، ما مشاهدهی حضور عدد ۰۴۵۱ به عنوان کد دفتر شخصیت اصلی در ایستگاه فضایی Tesla 1 مورد استفاده قرار گرفته است.
البته به این موضوع نیز باید اشاره کرد که این عدد در عناوین دیگری نیز وجود دارند که این عدد در آنها مورد استفاده قرار گرفته است اما به دلیل شناختهشده نبودن آنها، نمیتوان تصویری ارائه داد. این عناوین شامل Crusader: No Regret (ساخته شده در سال ۱۹۹۶)، Sanituriam (در سال ۱۹۹۸)، Gone Home (عنوان مستقل خارقالعادهی سال ۲۰۱۳)، عناوین The Novelist و Deus Ex: The Fall (عرضهشده در سال ۲۰۱۳)، بازیهای Might & Magic X شرکت UBISOFT و Transistor شرکت Supergiant Games (هر دو ساخته شده در سال ۲۰۱۴)، آثار Spirits of Xanadu و البته Neon Struct (در سال ۲۰۱۵) و در نهایت Infra و Tacoma (به ترتیب در سالهای ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷) میشود. پس همانطور که میبینید این عدد محبوبترین عدد تاریخ بازیها میباشد. اگر عنوانی را سراغ دارید که این عدد در آن استفاده شده است در کامنتها به اطلاع ما برسانید.